• Hallonet89

Tacka-nej-till- alkohol : Tips tack =)

Hej!

Misstänker stark att jag kommer plussa denna månadenSkrattande, har bim på lör/sön men nu är det bröllop på lördag och även nästa helg sedan personalfest om ett par veckor... alltså flera ställen som man behöver ha några bra ursäkter till varför man avstår alkohol.

Vad har ni för knep?? :)

På bröllopet på lör funderar jag på att säga att vi inte fick tag i nån chaffis så jag fick "offra" mig.

Nästa bröllop funderar jag på urinvägsinfektion - "vilket håller i sig" i 10 dagar & därmed även täcker personalfesten...

Men mer då?? Vad brukar ni skylla på när det blir för genomskinligt att man helt enkelt är sugen....

Har ju tänkt att hålla graviditeten hemlig till minst vecka 12, undantagen de närmaste, så behöver några ursäkter på lager :)

KRAM!

• Svar på tråden Tacka-nej-till- alkohol : Tips tack =)
  • Blaha

Uvi? Med vissa antibiotika kan man inte dricka alkohol.

• Hallonet89
    Blaha skrev 2012-08-09 10:32:06 följande:
    Uvi? Med vissa antibiotika kan man inte dricka alkohol.
    Precis - därför tyckte jag också att urinvägsinfektion är bra, som sagt 10 dagar som man äter antibiotika :D
  • 05091112

Behöver aldrig ursäkta mig, folk ska ge blanka fan i varför jag inte vill dricka alkohol

• Lojs

Åh, sånt där är svårt! Av någon anledning verkar folk tro att de har rätt till att kommentera och snoka så fort någon inte dricker alkohol. Kan inte folk bara acceptera att när någon är gravid så väljer de själva när de vill berätta det. Man måste inte fråga så fort någon avstår från alkohol, "är du gravid?"

Jag skyllde på urinvägsinfektion i början. Folk håller inte reda på så noga hur länge en kur varar. Sen kan man ju låta bli att göra en stor grej av det utan låtsas att man dricker under kvällen... Du kanske till och med kan ta en öl/cider/drink att ha i handen och gå omkring med så att folk sett att du dricker och sen hålla dig till läsk. Och om någon skulle fråga, så kan du ju bara säga att du var törstig.

Sedan är inte barnet "kopplat" till ditt blodomlopp den första eller de två första veckorna har jag för mig så om du dricker en liten mängd alkohol så tror inte jag att barnet tar skada av det. Men såklart att du inte ska behöva göra det bara för att slippa snokande människor!

- BF 15 sept -
  • Khaleesi
    05091112 skrev 2012-08-09 10:34:01 följande:
    Behöver aldrig ursäkta mig, folk ska ge blanka fan i varför jag inte vill dricka alkohol
    Men det är ju lite svårt om TS är känd bland vänner och bekanta som en som inte brukar tacka nej till en öl eller ett glas vin i vanliga fall.

Annars, om det är en större privatfest där man ska ha med egen dricka så kan man hälla över alkoholfritt vin i en vanlig vinflaska med skruvkork, och så håller man sig till den. Eller tar med alkoholfritt öl. Så länge folk ser att man har något drickbart i handen brukar de inte propsa på att mans ka dricka mer. Sen när flaskan är tom kan man känna sig lite dålig och inte vilja ha mer.

Är det öppen bar kan man också skynda dit och köpa lättöl.

Eller så skämtar man bort det och säger (när någon påpekar att man inte dricker) "Ha, jag tänkte väl att någon skulle börja tro att jag var på smällen bara för att jag inte dricker ikväll. Värst vad du har ögonen med dig - tycker du jag börjar se tjock ut, eller?"
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Hallonet89
    Lojs skrev 2012-08-09 10:42:34 följande:
    Åh, sånt där är svårt! Av någon anledning verkar folk tro att de har rätt till att kommentera och snoka så fort någon inte dricker alkohol. Kan inte folk bara acceptera att när någon är gravid så väljer de själva när de vill berätta det. Man måste inte fråga så fort någon avstår från alkohol, "är du gravid?"

Jag skyllde på urinvägsinfektion i början. Folk håller inte reda på så noga hur länge en kur varar. Sen kan man ju låta bli att göra en stor grej av det utan låtsas att man dricker under kvällen... Du kanske till och med kan ta en öl/cider/drink att ha i handen och gå omkring med så att folk sett att du dricker och sen hålla dig till läsk. Och om någon skulle fråga, så kan du ju bara säga att du var törstig.

Sedan är inte barnet "kopplat" till ditt blodomlopp den första eller de två första veckorna har jag för mig så om du dricker en liten mängd alkohol så tror inte jag att barnet tar skada av det. Men såklart att du inte ska behöva göra det bara för att slippa snokande människor!
    Precis det jag menar, så fort jag ens tvekat på att vara med på AW i våras så var det barnspekulationer :P

Nee men känns onödigt OM det inte skulle vara bra, har ju blivit en del vin på semestern så tycker att det får räcka men chansningar :)
  • Hallonet89
    Khaleesi skrev 2012-08-09 10:50:07 följande:
    Men det är ju lite svårt om TS är känd bland vänner och bekanta som en som inte brukar tacka nej till en öl eller ett glas vin i vanliga fall.

Annars, om det är en större privatfest där man ska ha med egen dricka så kan man hälla över alkoholfritt vin i en vanlig vinflaska med skruvkork, och så håller man sig till den. Eller tar med alkoholfritt öl. Så länge folk ser att man har något drickbart i handen brukar de inte propsa på att mans ka dricka mer. Sen när flaskan är tom kan man känna sig lite dålig och inte vilja ha mer.

Är det öppen bar kan man också skynda dit och köpa lättöl.

Eller så skämtar man bort det och säger (när någon påpekar att man inte dricker) "Ha, jag tänkte väl att någon skulle börja tro att jag var på smällen bara för att jag inte dricker ikväll. Värst vad du har ögonen med dig - tycker du jag börjar se tjock ut, eller?"
    Är ju så, vi har mycket vinkvällar med vänner & bekanta så blir lite märkligt om jag inte är med eller aldrig dricker.... sååå det blir lättare när dem vet om bebben sen :)

Också tänkt hälla över alkoholfritt till en vanlig vinflaska på kräftskivan i september :)

Haha.. kan ju vara smart & skojja om det =)
Svar på tråden Tacka-nej-till- alkohol : Tips tack =)