• Anonym (Suck)

Irriterad på "glömska"

Hur svårt kan det vara att komma ihåg att man har ansvar för sina barn på helgerna jämna veckor?

Nu har pappan "glömt" att det är hans helg och istället planerat en semesterresa med sin fru. Det meddelar han en vecka innan när jag vidarbefordrade ett mail om barnens träningsläger. Det kom helt enkelt ett mailsvar från honom att han skrivit fel i sin kalender och eftersom han är på semester med frun så kan inte barnen komma till honom.

Istället får då jag ställa in mina planer för helgen. Undrar vad som skulle hända om jag några dagar i förväg informerade honom om att han måste ta barnen på min helg för att jag fått för mig att göra något utan barn?   

• Svar på tråden Irriterad på "glömska"
  • Anonym

Ja "glömska" är ett återkommande, och väldigt irriterande, personlighetsdrag hos vissa individer.

Ni har inte ett skriftligt avtal då för isf är det ju han som får boka om resan då det var han som tabbat sig. Eller rättare sagt han erkänner ju att det är han som skrivit fel i sin kalender och då är det ju han som får fixa det. Jag skulle helt enkelt "ta betalt" för att sitta barnvakt isf, förutsatt att jag öevrhuvudtaget är reda att boka om mina planer.   

• Anonym

...överhuvudtaget är redo....skulle det naturligtvis stå.

• Anonym

Det är sånt man tyvärr får räkna med som boendeförälder.

• Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2012-08-09 13:13:16 följande:
    Det är sånt man tyvärr får räkna med som boendeförälder.
    Ja, visst är det intressant att som boendeförälder så får man räkna med att vara förälder alla dagar på året medans umgängesföräldrar inte ens har skyldighet att vara förälder på vissa avtalade dagar.
  • Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2012-08-09 13:10:55 följande:
    Ja "glömska" är ett återkommande, och väldigt irriterande, personlighetsdrag hos vissa individer.

Ni har inte ett skriftligt avtal då för isf är det ju han som får boka om resan då det var han som tabbat sig. Eller rättare sagt han erkänner ju att det är han som skrivit fel i sin kalender och då är det ju han som får fixa det. Jag skulle helt enkelt "ta betalt" för att sitta barnvakt isf, förutsatt att jag öevrhuvudtaget är reda att boka om mina planer.   

Han erbjöd sig att förboka en taxi som skulle köra barnen hemifrån mig till samlingsplatsen för lägret. Men han verkade inte förstå att barnen även behöver hjälp med matsäckar, åksjuketabletter, osv.
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2012-08-09 13:20:45 följande:
    Ja, visst är det intressant att som boendeförälder så får man räkna med att vara förälder alla dagar på året medans umgängesföräldrar inte ens har skyldighet att vara förälder på vissa avtalade dagar.
    Visst, men om det nu är jobbigt att vara boendeförälder kan du kanske föreslå att den andra blir det istället?
    Anonym (Suck) skrev 2012-08-09 13:23:20 följande:

Han erbjöd sig att förboka en taxi som skulle köra barnen hemifrån mig till samlingsplatsen för lägret. Men han verkade inte förstå att barnen även behöver hjälp med matsäckar, åksjuketabletter, osv.

Det var väl bra? Är det mycket jobb för dig att fixa matsäckar osv? Om barnen ändå är på läger så får du ju ha helgen ostörd med dina planer.
  • Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2012-08-09 13:26:41 följande:
    Visst, men om det nu är jobbigt att vara boendeförälder kan du kanske föreslå att den andra blir det istället?

Det var väl bra? Är det mycket jobb för dig att fixa matsäckar osv? Om barnen ändå är på läger så får du ju ha helgen ostörd med dina planer.

Barnen åker på läger tidigt på söndag morgon. Jag hade tänkt hälsa på vänner fredag-söndag. Men det är klart, jag kan ju låta barnen sova ensamma hemma och själva fixa stadig matsäck så att de står sig på en 5-timmars bussresa. Pappan verkar ju tycka att det är okej så han lär väl inte klaga.
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2012-08-09 13:32:01 följande:

Barnen åker på läger tidigt på söndag morgon. Jag hade tänkt hälsa på vänner fredag-söndag. Men det är klart, jag kan ju låta barnen sova ensamma hemma och själva fixa stadig matsäck så att de står sig på en 5-timmars bussresa. Pappan verkar ju tycka att det är okej så han lär väl inte klaga.
    Okej. Kanske barnens farmor vill ta hand om dom?

Fast ett par mackor och dryck tar inte evighet att fixa ens för dom själva kan jag tycka.

Okej, men du verkar inte trivas som boendeförälder så mitt förslag är att du frågar honom.
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2012-08-09 13:32:01 följande:

Men sa du inte det då? Att det inte bara gällde skjutsen till lägret, matsäck, piller etc på söndag utan även barnvakt på fr-lö.

Sånt behöver man sannerligen inte räkna med som boendeförälder. Men ibland kan man behöva tuffa till sig lite och sätta sig själv mer i första rummet, t o m före barnen Precis som vissa umgängesföräldrar gör.    
  • Anonym

off the record till alla er som förutsätter att pappan inte får mer umgänge

Alla umgängesföräldrar är inte det för att de nekas mer umgänge utan för att det passar dem. Vet inte hur det är i detta fall men om jag ville ha mina barn mer så skule jag iaf inte sjabbla bort en dyrbar fr-lö. 

Svar på tråden Irriterad på "glömska"