• L2003

Mottager gärna tips & idéer för min 9-åriga slarviga tjej

Här sitter jag som utbildad barnskötare och undrar vad det bästa sättet kan vara för att få det som beteende och på rutin, för min blivande 9 åring att städa undan efter sig samt att vilja hjälpa till lite mer i hemmet. Håller ni med om att man ibland kanske vet mer om andras barn än om sina egna?

Jag lever idag samboliv med en helt underbar kille som både jag och min dotter älskar. Innan vi träffades levde jag ensam med min dotter. Av olika anledningar tyckte jag mig inte ha orken eller tiden till att lära henne att hon skulle städa sitt rum själv, plocka undan efter maten, ställa fram frukosten eller lägga sin smutstvätt i tvättkorgen. Det gick, som säkert låter bekant för många, fortare att göra det själv. Dumt, riktigt dumt, jag vet. Och jag visste det väl då också. Som ensamstående mamma är det inte alltid så lätt.

Idag känner jag att det är dags att ändra på detta. Jag vet att det kommer ta tid, men det är det värt - för oss alla tre. Dock vill jag inte påbörja något som kan rinna ut i sanden...

Min tjej gillar ordning och reda, men är alldeles för lat och ouppmärksam. Ibland till och med nonchalant. Jag har sett hur hon torkar upp sås hon tappar på golvet med strumpan (vilket hennes pappa också gör, så vart det kommer ifrån är ingen gåta)! Ber jag henne plocka undan efter sig svarar hon "Sen!" eller "Jag ska!!!" och klampar iväg med arga fotsteg.

Jag gillar inte detta med och belöna sånt som är självklart. Att plocka undan sina rit-grejer från köksbordet när maten är klar att serveras är en självklar grej man gör. Man är inte duktig bara för det. Håller ni med?
    Dock vill jag göra det, iaf till en början, till en lek. Eller mer "en grej", kanske?
    Det här med och tjata, gnata och argumentera vet jag att det inte kommer hålla i längden.
    Jag är lite inne på att göra upp ett schema för varje dag, vissa dagar med dagliga rutiner, andra dagar kanske storstädning av rummet. Och för varje gång det har blivit gjort sätta exempelvis en guldstjärna. Istället för en vanlig "check-bockning". Kanske en konsekvens av sitt handlande. Städar hon och håller undan får hon gladare mamma som orkar spela spel, läsa böcker och gå ut och spela fotboll - med hela hjärtat och alla sinnen! Inga sysslor gjorda - inget lekande med kompisar.

Men jag är öppen för förslag och idéer. Hur gjorde/gör ni? Det enda jag är noga med är att det ska vara något man orkar lida linan ut på.

Tilläggas ska väl också att hennes far bor i en annan stad (vi i sthlm, han i götet) och därför bor hon numera hos mig på heltid (igen, pappan flyttade hit och valde sedan att flytta tillbaka). Det är första gången vi här hemma kommer bo tillsammans på heltid, och jag vill så gärna att alla ska trivas.

Tacksam för svar,
    J

• Svar på tråden Mottager gärna tips & idéer för min 9-åriga slarviga tjej
  • YummyMami

Jag kastar saker som lämnas för vind för våg alldeles för länge. Behandlas det som skräp av ungarna så behandlas det som skräp av mig oxå
    Jag får fråga ofta om "dom där sakerna, är de skräp eller något att ha?" 

Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • MajaVira

Jag har samma problem med sonen... Det vi (förhoppningsvis) ska komma igång med är att införa en ny grej per månad.

Först blir nog att hålla reda på kläderna - hänga upp jackan i hallen, ställa skorna i skohyllan, lägga använda kläder i tvättkorgen. Därefter lägger vi till en sak i taget: ställa undan efter sig i köket, städa rummet etc.

• Khaleesi

Till att börja med får man acceptera tanken på att både vuxna och barn är olika. Vissa vill ha städat omkring sig, andra bryr sig inte. Jag har två barn uppvuxna i samma familj. Storasyster är en slarver, och lillasyster är pedant.

Det jag har märkt, är att det är lättast att få storasystern att städa när hon har kompis hos sig. Om de är uppe på hennes rum (hon är 10) och busar, och jag sedan här att de har tänkt gå ut för att fortsätta leka, så säger jag bara åt dem att "Hörni tjejer, gå upp igen och städa ihop på rummet innan ni går ut", och då blir det gjort i ett nafs. Förmodligen för att kompisen är bättre på att städa och dottern tycker att det är pinsamt att vara sämre.

Det är en halvdålig lösning som bara funkar ibland, men i brist på bättre så är jag rätt nöjd med att hon åtminstone kan städa vid DE tillfällena utan att tjafsa och stöna och gnälla och tycka att man är värsta mamman i världshistorien.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • ModernMillie

Jag har två bonusar, en pojke på 12 år och en flicka på 9 år (så har jag och deras pappa en 1 åring samt en bebis på gång-stor familj). Skulle inte säga att någon av oss är särskilt pedant. Men för att få veckopeng måste dem äldre barnen bädda sina sängar, sortera sin tvätt i tvättstugan, hjälpa till med på och avdukning vid maten samt torka disk (dock bara ibland). Det kanske låter mycket men det fungerar faktiskt. Vi har sagt det, pappan och jag att man inte bara kan springa ifrån och lämna till någon annan. Vi har alla "annat" vi vill göra och om vi hjälps åt så går det mycket snabbare. Genom att göra dem delaktiga i hushållsarbetet förstår de också att det blir mycket för en/två att klara av och att vi vuxna är tacksamma för hjälp. Sen med flickan så är hon ganska slarvig men drar hon fram leksaker så måste hon städa undan det första innan hon får ta fram nytt. Det funkar för det mesta och om hon inte gör det har vi sagt att vi tar bort nyckeln till spelskåpet osv. Då brukar hon skärpa sig.

Det gäller bara att va konsekvent! Har du en regel så ska den följas. Det blir mycket lättare för barnen om dem vet vad som gäller. Redan på dagis lär man sig att hålla ordning. Det är bara att hålla efter det man redan vet.

Känns nästan som jag säger det här i en hård ton men så är det inte-MEN låt dem inte glida runt och inte hjälpa till. Du kommer att se skillnaden när hon är äldre.

Ps. Guldstjärnor och schema är suveränt! Då blir hon glad av att samla stjärnor. När hon sen har samlat ett visst antal, då kan du hitta på en liten belöning som ni gör tillsammans. En pysselstund, biobesök, shoppa ny tröja, gå till lekplatsen/bibblan mm. Och så förklarar du hur duktig hon har varit och va bra hon har hjälpt till så att ni har möjlighet att hinna umgås lite extra med lite extra guldkant.

(innan jag fick egna barn ritade jag teckningar med 100 tomma platser för tex guldstjärnor, tex ett fyrverkeri. När barnet (dem hade varsin teckning) hjälpte till fyllde vi på med stjärnor. Det blev väldigt fint när det va färdigt. Då blev belöningen också större, men alltid tillsammans med oss vuxna.

• L2003

Tack alla ni för svaren!

Vi bestämde oss för att sätta oss ner och ha ett "möte" för att gå igenom framtidens förändringar. Vi berättade vad vi förväntade oss och vad som skulle bli om förväntningarna blev. Trot eller ej, men hon gillade det! Hittills har det fungerat riktigt bra, inte felfritt, men bra.
    Jag känner mig trygg i detta nu, vilket säkert sprids som ringar på vattnet till min dotter.

Jag tycker det låter kul med ett guldstjärne-schema, och även om det funkar utan, så ska jag nog knåpa ihop ett iaf... Så att det blir lite roligare!

Återigen, tack snälla ni!

Svar på tråden Mottager gärna tips & idéer för min 9-åriga slarviga tjej