• kärleksbaby

Hur länge bör ett barn ligga i spjälsäng?

Min fråga är alltså hur länge ett barn/baby bör ligga i spjälsäng? Frågan är ställd med tanke på storlekarna på spjälsängar som är så himla olika. En del är jättesmå och en del superstora. När kan ett barn ligga i en vanlig liten säng egentligen?

• Svar på tråden Hur länge bör ett barn ligga i spjälsäng?
  • pellepluttskrutt

våran son började sova i vanlig säng redan efter ca ett år och 1-2 månader.
    för att han har alltid varit så vild när han sover, så han trassla in sig i spjälerna.. var rädd att han skulle bryta benen av sig! han kastar sig och donar, lägger sig på tvären. så det funkade helt enkelt inte längre.. men det är nog väldigt olika. :D

• Kajak

många har barn i spjälsäng fram tills barnen är runt 2 år eller mer.

Så det är att se hur barnet har det.

• Vinga1972

Sonen lärde sig klättra ur spälsängen när han var lite drygt 9 månader (superläskigt) så nu sover han på madrass på golvet.

• Ceridwen

Vår son har inte lärt sig att klättra ur spjälsängen ännu och han är 22 månader, snart 2 år. Men vi skall ev. ta och köpa en växa säng nu i februari ändå, för han får ett syskon i maj och vi vill helst underlätta med att vänja honom vid vanlig säng INNAN man är 2-barnsförälder!

• MammaFia

Lillan fick en vanlig 90-säng utan ben när hon var 10 mån.
    Men annars brukar man väl saga att när barnet börjar klättra ur spjälsängen, så är det dax att byta. (tja, eller när den är för liten )

• hot fuss

jag får väl sitta här o skämmas då agnes kunde klättra ut sin säng fr 1 års ålder.. däremot så har hon ALDRIG ramlat ur den så vi var aldrig oroliga för det..

• hally

Vår tjej sov i sin spjälsäng till hon var 3år gammal, mest för att vi inte hittat en sån säng vi ville ha till henne plus att vi flyttade innan så vi tänkte att hon skulle få sova i sin säng som hon var van vid ett tag efter flytten. Hon har aldrig klättrat i den heller så det gick bara bra. Det var en lite äldre modell som är 55x120cm, nya idag är väl 60x120, asså dom vanligaste...

• Bamsesaga

Min son är 2,5år och sover fortfarande i spjälsäng. Han har aldrig försökt klättra ur den än.

• pellepluttskrutt

jag tycker det skulle kännas konstigt att lägga min son i spjälsäng nu.. han är snart 2 år. han är ju så stro liksom! stora grabben! mende är vell en vanesak.. :D

• Elut

Våra barn har börjat sova i en stor säng ungefär då de fyllt ett år.
    Innan dess sov de i vår säng, har alltså inte haft så stor användning av spjälsängen....

• kärleksbaby

OK, tack för alla svar, det ger mig en fingervisning i alla fall.

• MARIA99

Våra tjejer har bytt säng vid 2 år båda två..

• vår andra

Min son fick växa säng när han var 16 månader gammal (julklapp)

Vår andra
  • Tjejen77

Men ni som har slutat med spjälsäng till era barn....Har ni ngt skydd på sidan så de inte trillar ut/ner eftersom de är vana att ha skydd på alla sidor??
    Eller har ni bara en madrass på golvet ett tag och sen säng??
    Ska i maj flytta in i vårat hus och ska köpa en säng till sambons dotter som snart blir 2 år..

• MARIA99

Våra tjejer var ju 2 när de bytte , de hade inget extra skydd på kanterna men det e som små kanter på sängen . De var väldigt stolta båda över att få en ny säng & ville sova där i direkt. Var inga problem alls för oss..
    hade de varit yngre kanske man fått ha nått skydd på sidan såklart men om din tjej är 2 så är hon ju ganska stor..

• Tjejen77

maria99:
    köpte ni då växa säng eller vanlig stor säng??

• Mom2BeAgain

Min son fick en juniorsäng när han var 19 månader.. det har funkat jättebra!!!

• MARIA99

Vi köpte växa säng då..
    Vid 4 år flyttade äldsta tjejen till en vanlig 12o säng & lillasyrran tog över växa sängen

• MissLilo

dottern surrade runt som en galng i spjällsängen från det att hon var 5 månader.....så trasslade in benen och vaknade helt hysterisk frör att hon inte kom loss ibland.
    Så nu när hon e 15 månader har hon fått en 90 madrass, som vi lagt på golvet.....ska köpa en juniorsäng sen till seommaren.....men Vill vänja henne vid utrymmet först....Ibland ligger nämligen benen på golvet och huvudet och ryggen på madrassen...så vill inte tat hon hoppar ur sängen.

Svar på tråden Hur länge bör ett barn ligga i spjälsäng?