• basio

Lichen striatus

Någon vars barn har råkat ut för lichen striatus?

Min dotter fick mystiska röda områden på ena benet vilket avfärdades av vårdcentralen eftersom hon även har mollusker. De ville inte ens titta på henne. Ringde BVC och hon hade inget emot att i alla fall titta. Hon trodde det var eksem och ordinerade kortison. När mina söner var hos en läkare av en annan anledning bad jag honom att ta en titt även på lillasyster. Han trodde då att det var bältros och absolut inget vanligt eksem då det går i en linje ifrån skinkan och ända ner till lilltån. Men han ville konsultera lite böcker och titta på henne igen. Idag tittade han igen och trodde då att det var lichen striatus. Dottern ska få en remiss till hudmottagningen, men väntetiden kan vara lång.

Hon har mycket klåda och river hela tiden upp sår. Vi försöker lindra med kylbalsam, men det hjälper bara för stunden. Läkaren sa att vi kunde använda kortison, men helst låta en hudläkare titta först.

Är det någon som har haft detta? Hur länge fanns det kvar? Läkaren sa att man kunde ha det i upp till ett år... och på nätet stod det att det kunde dröja flera år.

Svar på tråden Lichen striatus