• Brunnsbo

Vad gör ondast - getingstick eller stick från humla? Hur lindra?

Dottern trampande på och blev stucken av en humla idag och det gjorde jätteont.
    Men hon undrar vad som gör ondast:
    Humle stick eller geting stick?

Hur lindrar man bäst? Nu är det någon timme sedan och gör fortfarande ont.
    Men är inte svullet eller så.

• Svar på tråden Vad gör ondast - getingstick eller stick från humla? Hur lindra?
  • Philippa

Humlor bränns och getingar sticks... så personligen tycker jag getingar gör ondast..... Lägg på kylbalsam eller aloe-vera så känns det bättre

• beckiebabe

När jag var liten och klev på en humla så fick jag ha en sockerbit på sticket. minns inte om det gjorde till eller från, men så gjorde man iaf då. (1985 typ)
    Vad som gör ondast vet jag inte, men gissar på geting. Har läst någonstans att deras gift är starkare typ.  

• beckiebabe
    Philippa skrev 2012-08-09 14:40:32 följande:
    Humlor bränns och getingar sticks... så personligen tycker jag getingar gör ondast..... Lägg på kylbalsam eller aloe-vera så känns det bättre
    Humlor sticks också, fast det känns som att det bränns. De har tagg precis som getingar. :)
  • FruSen

Humlor bänns väl?
    Jag blev stucken av en geting när jag var 11 år och det gjorde jätteont (då)!
    Hur det känns att brännas av en humla vet jag inte..

• Brunnsbo

Trodde också att de brändes men ser på hennes fot att hon blivit stucken.
    Humlan fastnade på foten och ville inte trilla av... Så hon hann se den ordentligt och är säker på att det var en humla.

• FruSen

Jaha, se där, jag hade ingen aning om att de sticks!

"Humlehonorna har liksom getingar och andra bin en gadd, som bildats av det omvandlade äggläggningsröret. Detta har helt förlorat sin ursprungliga funktion; hos drottningarna kommer ägget ut vid gaddens bas.[6] Gadden syns dock nästan inte på grund av den ludna bakkroppen. Den har inte några hullingar och kan därför användas flera gånger; humlan ska dock vara rejält uppretad innan den sticks. Giftet är mycket svagare än till exempel honungsbiets, och det känns mer som om humlan "bränns"."
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor

• snällochgla

Jag skulle säga att det är rätt lika! Många är livrädda för getingar/humlor men de sticks ju aldrig om man inte sätter sig/kliver på dem el dyl. De har andra uppgifter i livet än att attackera människor

• Dr Mupp

Har blivit stucken av både getingar och humlor. Getingar gör ondare.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vad gör ondast - getingstick eller stick från humla? Hur lindra?