Ã…sa 473 skrev 2012-08-14 18:55:19 följande:
Hej
Jag har just fatt reda pa att jag har graviditets diabetes.
Jag har fatt tid hos en dietist och ska traffa min lakare pa Fredag for att fa reda pa mina varden etc.
Men just nu kanner jag mig jatte olycklig och nervos. Jag ligger inte i riskgruppen forutom att jag ar 35 ar, har ingen diabetes i familjen, aldrig varit overviktig, ar gluten intolerant( sa jag ater inte brod eller pasta) och gillar inte ens socker- sa jag ater valdigt nyttigt tycker jag... forstar liksom inte hur det blivit sa har..
Vad jag undrar ar- om man reglerar sitt blodsocker och har koll pa sina varden- forsvinner riskerna for att barnet ska bli stort eller att det fods for tidigt? Det ar bara bebisen jag ar orolig for....
Eller ar riskerna forhojda bara iom att man HAR graviditets diabetes?
Forsoker att inte oroa mig och vanta tills jag far prata med min doktor, men kan inte lata bli att tycka det kanns valdigt jobbigt...
Usch det är inte skoj att få diagnosen, jag fick det för 6 veckor sedan och blev jätteledsen och orolig. Inte heller jag låg i riskgruppen.
Om du inte brukar äta mycket bröd, pasta eller sockriga produkter så kommer du inte ha några större problem att anpassa kosten. Jag klarar just nu mina värden jättebra, och på ultraljudet idag såg vi att bebisen t.o.m. är något mindre än genomsnittet! Jag lagar GI-recept till lunch och middag och håller mig till mellanmål som inte ger snabba kolhydrater eller innehåller socker. Ibland fuskar jag också, det finns oftast lite marginal för det med. Insulin tar jag på morgonen och innan middag, de flesta slipper det utan det räcker med att man anpassar kosten för att blodsockret ska hamna på en okej nivå.
Riskerna för barnet är att bli för stort, om mamman har för högt blodsocker måste bebisen tillverka mer insulin själv. Eftersom insulin är ett tillväxthormon så innebär det att bebisen även växer för fort. Hålls blodsockret nere på hyfsat låg nivå så innebär det inga ökade risker för varken barnet eller dig.
Det enda jag har hört om andra risker är om man har gått med obehandlad graviditetsdiabetes från tidigt i graviditeten, då finns en liten risk för missbildningar. Men de allra flesta får ju sin diabetes i den senare delen av graviditeten och då handlar det bara om storleken på barnet. Sen har jag hört att det finns en lite högre risk för havandeskapsförgiftning men dels går man på fler kontroller om man har graviditetsdiabetes och dels är risken fortfarande minimal.
Hoppas det klarnar lite, sen har du ju din läkare att bombardera med frågor. :)