• Flo
    Äldre 9 Aug 15:16
    14616 visningar
    2 svar
    2
    14616

    Bränna en mugg - Hur gör man?

    Jag behöver lite hjälp här, Jag ska bränna en målad porslinsmugg. 
    På beskrivningen står det "placera porslinet i en ugn, sätt ugnen på 150 grader och bränn porslinet i 25 minuter".

    Ska jag ställa klockan på 25 minuter när jag startar ugnen eller från och med att den är varm? 
    När muggen bränts i 25 minuter ska muggen stå i ugnen tills den svalnat helt.. 

    Men är det 25 minuter från att man ställer in muggen eller är det 25 minuter från att ugnen blivit varm? 

  • Svar på tråden Bränna en mugg - Hur gör man?
  • Äldre 10 Aug 20:59
    #1

    Om det skall bränna i 25 minuter så måste ugnen ha 150 grader hela bränntiden. Sätt på ugnen, vänta tills ugnen uppnått 150 grader, därefter sätter du in muggen och sätter timern på 25 minuter.

    Färgen skall torka 24 timmar innan man bränner.

    Efter 25 minuter stänger du av ugnen och väntar tills den kallnat innan du tar ut muggen. 

  • Flo
    Äldre 10 Aug 21:18
    #2
    Stormorsan skrev 2012-08-10 20:59:39 följande:
    Om det skall bränna i 25 minuter så måste ugnen ha 150 grader hela bränntiden. Sätt på ugnen, vänta tills ugnen uppnått 150 grader, därefter sätter du in muggen och sätter timern på 25 minuter.

    Färgen skall torka 24 timmar innan man bränner.

    Efter 25 minuter stänger du av ugnen och väntar tills den kallnat innan du tar ut muggen. 
    Nej, det står att muggen kan spricka om man inte ställer in muggen INNAN man slår på ugnen! 
    Samt att den kan spricka om man tar ut den ur ugnen direkt...

    Jag har bränt muggen och det blev bra!  
Svar på tråden Bränna en mugg - Hur gör man?