• flerbarnsmamma5

    När brast er äggledare/när fick ni symptom?

    Efter först ett MA i v 12 hösten 2011, sedan ett x som först bedömdes som missfall i december 2011 och sedan behandlades med cellgift januari 2012 och nu idag väntan på ytterligare ett MA i vecka 9 så är min oro stor över att våga försöka igen.

    Blev så glad då den här sista graviditeten satt rätt och vet inte om jag orkar med den psykiska påfrestningen igen  om vi skulle våga försöka igen.

    Har frågat flera läkare om när äggledaren brukar brista vid x men har inte kunnat få något svar på detta. Hur var det för er? Brast den helt utan förvarning eller hade ni symptom före och isådana fall vilka symptom?

    Skulle vara så glad om ni vill dela med er då jag känner sådan oro över ett nytt utomkveds eftersom min äggledare är kvar.

  • Svar på tråden När brast er äggledare/när fick ni symptom?
  • flerbarnsmamma5

    Snälla, är det inte någon som vill dela med sig? Skulle kännas skönt att veta hur det var för er då det inte är några i min närhet som fått utomkveds.

  • Annelie 76

    Jag sökte hjälp för att min mens aldrig ville sluta. Gynekologen jag träffade skickade mig till akuten och senare samma dag fick jag ont i magen. Innan hade jag inga andra symptom än lite blödning. Hade aldrig särskilt ont heller men tydligen hade jag mycket blod i buken.Läkaren som opererade lyckades laga alltihop för jag har fortfarande två fullt fungerande äggledare...

    Jag  sökte väl hjälp 10 dagar efter mensen började eller så.

  • flerbarnsmamma5

    Tack för ditt svar, ungefär så var det för mig också vid utomkvedet. Har du fått barn/blivit gravid efter ditt x?

  • Sesse75

    Jag opererades akut i v 7+2, min vänstra äggledare brast. Tack och lov så anade jag vad som var på gång - jag hade varit til VUL scanning fyra dagar tidigare då läkaren inte såg något foster... Han varnade mig för att det troligen var utomkveds och bad mig vara uppmärksam på symptom. Jag fick ta blodprov för hcg mätning. Det var en fredag - faktiskt fredagen den 13 (April)! Jag började småblöda söndag kväll, och hade ont som om jag hade en kraftig förstoppning. Det blödde lite mer måndag och jag hade fortfarande ont. Var hos läkaren igen för att lämna blodprov. Tisdag morgon var jag till ny scanning - läkaren såg fortfarande inget. Fick svar på blodprov - hcg hade fallit. Tisdag lunch fick jag riktigt ont, som kraftiga värkar. Det gick över, men till kvällen blev det riktigt illa igen och vi åkte till sjukhuset för operation. Mina tidiga symptom var att jag inte plussade starkt förrän ganska sent - säkert BIM + 7. Svaaaaga plus på BIM och flera dagar efter det (långsam hcg ökning pga utomkveds). Och jag kände mig aldrig gravid. Inga spänningar i brösten, ingenting. Har varit gravid på "det riktiga stället" och då kände jag tydliga gravsymptom BIM + 2 och framåt. Det var min historia, hoppas det var till någon hjälp? Lycka till, jag håller tummarna för dig!!! Och jag har inte blivit gravid ännu, 4 månader har gått. Vi kämpar på.... Kram!

  • Pemberly

    Jag fick X hösten 2008 men min äggledare brast aldrig, opererades i v 6+1. Efter det jag trodde var mens så fortsatte det att blöda litegrann till och från och efter någon vecka började jag få ömma bröst och må illa så då tog jag ett graviditetstest som var positivt. Kvällen efter det fick jag hiskligt ont nere på vänster sida och började blöda mer och åkte då in till gynakuten. De konstaterade att livmodern var tom men att jag hade positivt graviditetstest och lite vätska (kanske blod) bakom livmodern. Jag blev inlagd över natten och de sade att det kunde vara X eller missfall. Dagen efter hade jag inte lika ont och blev utsläppt från sjukhuset men skulle ta blodprover varannan dag. Men redan på kvällen fick jag hiskligt ont igen och åkte in och blev inlagd igen och sen opererad dagen efter då de såg att jag fått mer blod i buken.

  • flerbarnsmamma5

    Tack för att ni delar med er! Någon fler som vill dela med sig? Känner sådan oro för att det skall hända igen. Någon som har blivit gravid via samma äggledare som x satt i?

  • lilsis

    Lite lite blod på pappret i 6+4, ensidig smärta i 6+5 sen bruna flytningar tom 7+0. Jobbade som vanligt 7+1, gick hem med magsmärtor 7+2, lite mer åt höger men inte tydligt. Efter toabesök 7+3 så hade jag så ont att jag kräktes, ffa höger sida, strålade ner i blygdläppen. Akutgyn tyckte jag skulle avvakta trots allt ovanstående. Hade tid för privat VUL på em i 7+3, där var livmodern tom gyn såg ngt misstänkt vid höger äggstock och hänvisade till akutgyn, fick med remiss. På akutgyn konstaterar läkaren utomkveds på höger sida, tydlig blåsa med embryo (tickande hjärta tom). Skrivs in på avdelning men blir inte opererad förrän 7+4, mådde bra hela tiden, fint blodtryck och smärtfri. Det är tur att jag hade den privata tiden så jag slapp ambulans med sprucken äggledare. De tog ut den högra ändå.

Svar på tråden När brast er äggledare/när fick ni symptom?