• Ask

    Gravid och har fullständig panik

    Nu behöver jag hjälp.
    Jag är 36 och gravid i vecka 6, ungefär, första barnet. Min kille och jag har varit ett par i ett år och med tanke på åldern så har barn varit något vi pratat om och i sommar tänkte vi att "blir det så blir det". Och OM det blev, fort dessutom. Jag hamnade i fullständig chock och kommer inte ur det stadiet. Jag mår verkligen apa mentalt.

    Jag har börjat ifrågasätta precis ALLT - är jag redo för det här? Borde jag kanske aldrig ha några barn? Är han redo för det här? Känner vi varandra tillräckligt väl? Hur ska det bli mellan oss? Kan jag vara säker på att han är rätt för mig? osv. Så håller tankarna på och mal från det att jag vaknar på morgonen tills det blir kväll igen.

    Min kille har ingen trygg anställning och vi har väldigt olika sätt att se på ekonomi, Jag har stenkoll på pengar och tycker att det är viktigt att ha pengar för att kunna resa och leva medan han har levt mer ur hand i mun. Hittills har det inte varit MITT problem men det blir ju det om vi får barn. Jag tycker att det är jätteviktigt med ekonomisk trygghet och har mycket pengar på banken medan han inte har en krona.  Vi har dessutom haft diskussioner som rör alkohol och jag tycker att han i början av vårt förhållande hade för stort intresse av att vara ute och festa men han lovade tidigt att det skulle bli ändring på det. Det har det också blivit men jag är fortfarande jätteorolig de gånger han är ute och festar och det är spår efter att jag haft en alkoholiserad förälder. 

    Jag oroar mig för allt. Hela tiden. Att jag är van vid att ha kontroll över situationer underlättar inte heller. Nu har jag inte kontroll för fem öre och det skrämmer skiten ur mig. Jag har världens humörsvängningar och storgråter ena stunden för att vara asförbannad nästa och jag skäller och tjatar och gråter och är allmänt jobbig men det är som att jag inte har kontroll över mig själv och mina känslor på en enda punkt. Ska hormonsvängningarna verkligen vara så här fruktansvärda?

    Det pratas ofta om hur underbart det är att vara gravid men det känner jag inte ett spår av. Jag hatar varenda sekund och vill fly både från min relation och min egen kropp. Aldrig har jag varit så rädd för något i hela mitt liv.

    Jag ska prata med en psykolog imorgon men vill ändå veta om det är andra som känt på liknande sätt? Är det normalt att gå från kär och harmonisk till komplett vansinnig, ångestfylld och med panikkänslor som gör att jag till och med funderar på att göra abort och bara fly från allt.  

    Oändligt tacksam för svar för det här är så enormt påfrestande att jag tror jag stryker med på kuppen.  

  • Svar på tråden Gravid och har fullständig panik
  • BELLAm2

    Det du genomgår är en fullständigt naturlig process, skapad av hormoner som förberedelse för mödraskapet. Graviditeten ska stärka dig i att göra val, stå upp för det som är viktigt osv Så att du sedan kan skydda barnet. Det där med kontrollbehovet och att våga släppa efter dras till sin spets under förlossningen och blir en allt vanligare rädsla då fler kvinnor får första barnet när de redan har ett etablerat och välorganiserat liv som de är vana att styra över själva. Jag råder dig att kontakta en Doula som kan hjälpa dig med att våga släppa efter under förlossningen. Det går att öva bort. Önskar er all lycka till!

  • Ask

    Jag har svårt att se att det här är en naturlig process. Jag mår verkligen apa och har under endast oerhört få stunder kunnat känna mig glad den senaste månaden. Igår och idag har allt känns helt hopplöst och jag bara gråter. Inte på en enda punkt känner jag mig glad över den här graviditeten utan jag bara oroar mig till döds över precis allt. Jag orkar verkligen inte må så här. Tanken på abort finns där hela tiden för just nu känns det bara som världens sämsta tajming med tanke på jobbsituationer och annat. Kommer det ett barn behöver vi dessutom ett nytt boende och om det ska gå att lösa blir det ju jag med min ekonomi som får lösa den biten. Jag känner mig livrädd, otrygg och mentalt nedkörd i skorna. Har på många sätt försökt få tid hos en kurator men på mödravårdscentralen där jag bor sa de "vänd dig till abortklikniken. Beslutar du dig för att fullfölja graviditeten är du välkommen hit". På kvinnoklinikerna är de så hårt belastade att man nödgas sitta i timslånga köer på morgnarna för att få ens en telefontid och hur löser man det samtidigt som jag har ett jobb att sköta? Hela den här situationen håller på att knäcka mig.

  • Patricia1984

    Jag väntar också mitt första barn (är i vecka 14). 

    Jag känner igen mig i dig. Jag pendlar fortfarande i tankarna om jag ska göra abort eller inte.
    Det känns som att mitt liv kommer att ta slut. Min frihet kommer vara bort.

    Mycket tankar och känslor. Det viktiga är att du verkligen lyssnar på dig själv och på vad du vill.
    Du är nu 36 år och inte 26. Försök att ta en dag i sänder och du får acceptera dina tankar och känslor. Det är en stor förändring i ditt liv och det är skrämmande när man inte vad som väntar en. Men livet funkar så. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och du kommer att se att allting kommer att ordna sig. För att det gör det alltid.

    Kram 

  • c89

    Det är normalt att flippa ur i olika grad.

    Jag tänkte på barn konstant i flera månader innan jag blev gravid. Högsta önskan, ingen oro i hela världen. Sedan när jag väl var gravid så var det inte lika självklart och jag kunde i början bryta ihop och gråta och vilja göra abort för att det skulle vara synd om barnet som fick ha mig som mamma. Allt började jag ifrågasätta.

    Idag är jag gravid i vecka 33 och är tack och lov inte lika osäker. Man växer in i det sakta men säkert och när vi snart väl har barnet hos oss så kommer det säkert att kännas självklart och naturligt. 

  • Venne

    Men du, grattis trots all panik. Du ska få en ny familjemedlem som kommer sprida mer glädje runt sig än du kan ana nu. Och allt det där andra är praktiska saker som kommer fixa sig. Särskilt med tanke på hur organiserad och kontrollerad du är. Det ÄR ingen panik med bostad. En bebis behöver inget eget rum så ni har ett par år på er att fundera över var ni vill bo. Och ni behöver inte ha gemensam ekonomi. Om du köper en lägenhet så gör det i ditt namn, skriv papper osv. Sådant löser sig alltid. Men prata med din kille så han förstår vad du oroar dig för, så att ni kan lösa saker tillsammans och bara ventilera. Att han har levt livet förut som singel betyder ju inte att han är oförmögen att ta ansvar som pappa, inte sant? Han höll t.ex vad han sa kring alkoholen. 

  • Ask
    Tid har förflutit men jag känner fortfarande likadant. För två veckor sedan var jag fruktansvärt deprimerad och undrade i princip vad livet gick ut på. Det har planat ut nu med gråtattacker och känsloutbrott men nu är jag känslokall, avstängd och likgiltig i stället vilket inte heller är något härligt tillstånd. Förmodligen är mitt behov av kontroll en stor bov i dramat. Jag vill VETA hur det kommer att bli men får inga svar. 

    Jag oroar mig för precis ALLT av praktisk karaktär och känner inga varma känslor för min kille och undrar i princip om vi alls borde vara tillsammans. Har pratat med barnmorska + psykolog och det hjälper för stunden men förändrar inte mitt känsloläge. Nu känner jag en enorm tidspress för att ska jag göra abort vill jag helst göra den medicinskt. Vi pratar fram och tillbaka hemma, han vill ha barn och jag tvekar. Jättemycket. Tuffaste läget jag varit i någonsin verkligen. Hur fan skulle ni tänka i mina skor? Vore det inte normalt att känna NÅGON sorts glädje eller lycka inför en graviditet?! Den är ju trots allt inte oplanerad. 
  • c89
    Ask skrev 2012-08-26 17:25:17 följande:
    Tid har förflutit men jag känner fortfarande likadant. För två veckor sedan var jag fruktansvärt deprimerad och undrade i princip vad livet gick ut på. Det har planat ut nu med gråtattacker och känsloutbrott men nu är jag känslokall, avstängd och likgiltig i stället vilket inte heller är något härligt tillstånd. Förmodligen är mitt behov av kontroll en stor bov i dramat. Jag vill VETA hur det kommer att bli men får inga svar. 

    Jag oroar mig för precis ALLT av praktisk karaktär och känner inga varma känslor för min kille och undrar i princip om vi alls borde vara tillsammans. Har pratat med barnmorska + psykolog och det hjälper för stunden men förändrar inte mitt känsloläge. Nu känner jag en enorm tidspress för att ska jag göra abort vill jag helst göra den medicinskt. Vi pratar fram och tillbaka hemma, han vill ha barn och jag tvekar. Jättemycket. Tuffaste läget jag varit i någonsin verkligen. Hur fan skulle ni tänka i mina skor? Vore det inte normalt att känna NÅGON sorts glädje eller lycka inför en graviditet?! Den är ju trots allt inte oplanerad. 
    Det är så otroligt svårt med vad som är "normalt" och inte. Två olika människor tenderar ju att reagera på två helt olika sätt inför samma händelse. 
    Vad jag däremot kan säga är att jag själv inte utvecklade några vidare moderskänslor förrän efter vecka 13 ungefär. I samband med KUB kan man nog säga och jag fick se vårt barn på ultraljud för andra gången. Innan dess var det fortfarande så ofattbart och jag förstod inte att det verkligen var sant att jag var gravid, även om jag sett barnet på tidigt UL för att se så att det inte var tvillingar.

    Andra känner sig som mammor direkt vad det verkar och blir ju otroligt upprörda och förkrossade över missfall i vecka 6 osv. Går således inte att säga vad som är normalt och inte, du känner nog ärligt talat dig själv bäst och vet på vilka sätt det är normalt att du reagerar. 
  • Ask

    Tack för svar. 
    Jag har alltid svårt för förändringar i början och tenderar att måla upp skräckscenarion ibland. Inte när det kommer till småsaker förstås utan men livsomvälvande förändringar som flytt osv och sedan visar det ju sig nästan alltid ändå att allt blir bra trots mina farhågor.

    Jag blir så trött på att jag inte lyckas identifiera om det är tvättäkta intuition jag känner nu eller om det är de förbannade hormonerna i kombo med min rädsla som framkallar alla negativa tankar. Sjukt jobbigt är det i alla fall och att min sambo står på benen än efter de här påfrestande veckorna är tamejfan beundransvärt. 

  • grönkiwi

    Säger som de andra, det är helt normalt. Hormonerna kan spöka lite med tankarna ibland. När jag är gravid så ångrar jag mig och vill lämna min kille lite varannan dag =P Det var precis likadant båda graviditeterna..drömde även varje natt att han var otrogen mot mig.

  • c89
    grönkiwi skrev 2012-08-26 18:35:33 följande:
    Säger som de andra, det är helt normalt. Hormonerna kan spöka lite med tankarna ibland. När jag är gravid så ångrar jag mig och vill lämna min kille lite varannan dag =P Det var precis likadant båda graviditeterna..drömde även varje natt att han var otrogen mot mig.
    Haha, jag pendlar mellan att tänka att jag bara inbillar mig att jag älskar min sambo och att jag egentligen inte alls gör det och kan ibland istället ligga och gråta helt spontant av glädje och eufori över hur mycket jag älskar honom och hur ofantligt lycklig jag är Cool
Svar på tråden Gravid och har fullständig panik