• mariaa 87

3 åring bajsar hela kantareller.

Hej. Jag måste bara höra om det finns någon som vet, eller har erfarenhet av, barn som bajsar hela matbitar fast de är 3 år? Vad jag har hört och hittat egen information om så är det inte alls ovanligt att små barns magar inte är fullt utvecklade så det kan då förekomma hela matbitar i bajset. Men min son är 3 år nu. Och senast när vi åt kantarellpaj så kom det ut HELA kantareller i bajset. Kan påstå att det inte såg direkt normalt ut. Jag är orolig över att det är något som är knasigt med min lilla prins. Han är liten till växten, dock följer han sin egen kurva så bvc är inte direkt oroliga. Det jag mest oroar mig över är att kroppen int tar upp den näring som den får då det ständigt kommer ut mat i form av hela bitar.

Tacksam för svar.        

• Svar på tråden 3 åring bajsar hela kantareller.
  • plastkotte

Min dotter är bara 20 månader men som du säger så hände sånt bara när hon var bebis. Nu händer inte alls. Låter kanske som att hans mage har svårt att smälta maten, händer det med annan mat också eller bara just den här incidenten? Om det händer väldigt ofta så ring sjukvårdsrådgivningen och kolla vad dom säger. Om det bara var en engångsföretelse så skulle jag inte oroa mig alls om jag var du :)

• Veritaslux

Jag tror snarare det är så att han inte tuggar ordentligt. Det är inget konstigt att magen inte smälter hela bitar av fast föda, det är därför man ska tugga maten innan man sväljer. Har du aldrig sett bitar i bajset förut? Det är inget konstigt att fibberrika livsmedel, skal, kärnor osv kommer ut hela även på vuxna. Ber om ursäkt om det blev för detaljrikt beskrivet...

Det låter som att din son har lite för bråttom när han äter men eftersom han är tre år kanske det går att prata med honom. För oavsett om han mage smälter maten bra eller inte så är det ju inte meningen att man ska svälja kantarellerna hela, eller hur?

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Chianti

Tack för sprutskrattet Alvi!! Nu måste jag torka kaffe från soffan.

• briar

Tilläggas bör att svamp är hårdsmält mat så det i kombination med att inte tugga ordentligt får nog den effekten :)

• YokohamaNr2

Tror också på det med att tugga, min treåring kan också få ut skumma saker nu skulle den kräsna lilla rackaren inte för sitt liv smaka på en kantarell men däremot har jag sett hela mandarinklyftor, russin, halva vindruvor mm mm

• mandelblomma

just kantareller är rätt vanligt att barn inte spjälkar ner.

• Caaarroo

Haha förlåt men jag ska vara helt ärlig. Fråga mig inte hur jag såg det men när jag varit på toa och gjort tvåan så reser jag mig för att spola och på ena pappret ligger en hel gul kantarell. Hade käkat omelett med kantarellstuvning två dagar innan. Så det händer inte bara barn! :P *ASG*

• fågelungarna

Hahaha! Men ja, jag har också noterat hos min ettåring att just svamp verkar vara a) lätt att svälja hel, och b) svårspjälkad för mag/tarm-kanalen.

Svar på tråden 3 åring bajsar hela kantareller.