• Fidelis ad urnam

Hur gör du ditt blomkålsmos?

Jag gjorde precis blomkålsmos för första gången någonsin. Delade blomkålen i smådelar och kokade delarna i lätt saltat vatten i 10 minuter. Mixade sedan blomkålen och tillsatte sedan grädde och smör, salt och peppar. 
    Blev lite besviken på att det inte riktigt ville hålla samman och blev inte speciellt mosigt, mer hårt och grynigt.

Så nu vill jag veta hur du, som gör fluffigt och gott blomkålsmos, gör ditt mos.  

• Svar på tråden Hur gör du ditt blomkålsmos?
  • doggy

Jag kokar blomkålen i vatten o smör till vattnet kokat bort nästan helt , vispar med elvisp o tillsätter ett par matskedar mjukost o grädde o kryddor

• Fidelis ad urnam

Blir det mjukt för någon av er, eller är kornigheten någonting man får leva med?

• syltburk

Jag kokar, mixar sedan med grädde och smör, tillsätter sedan riven ost, smakar av med salt och peppar.

Planerar första barnet
  • The past is now
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-09 19:51:34 följande:
    Blir det mjukt för någon av er, eller är kornigheten någonting man får leva med?

Lite grynigt är det nog men inget jag tänker på..jag har inte mycket att jämföra med eftersom jag inte har ätit tex pulvermos. Utan bara gjort eget..och då blir det ju lite klumpigt s a s.
  • doggy

Fluffig vet jag inte men grynig är inte min , stormkokar blomkål o smör i 6-7 min sen koka lite mindre till vattnet kokat in i blomkålen då är den nästan som mos när man kör elvispen sen

• Fidelis ad urnam
    The past is now skrev 2012-08-09 19:53:57 följande:
    Lite grynigt är det nog men inget jag tänker på..jag har inte mycket att jämföra med eftersom jag inte har ätit tex pulvermos. Utan bara gjort eget..och då blir det ju lite klumpigt s a s.
    Mitt egna potatismos blir aldrig klumpigt
  • Alvi

Jag kokar i grädde (men det är faktiskt godare att koka i havrematlagningsgrädde!) och sedan häller jag bort allt typ, saltar lite och har i en klick smör och kör med stavmixer.

Tycker det blir både fluffigt och lent!

• tinis77

Kokar i grädde och lite crème fraîche tills blomkålen är mjuk, kör med stavmixer och kryddar med salt, vitpeppar och muskot. Gör jag gratäng gör jag likadant, kokar, kryddar, häller i form, öser på ost och gratinerar i ugnen.

• Solstråle0001

Jag kokar i vatten och tillsätter bara en klick smör och kryddor då jag mixar. Tillsätter ingen vätska utan kokar den ganska mjuk. Det blir lite grynigt kanske men underbart gott och kalorisnålt!

• Hannathu

kokar tills blomkålen är riktigt mjuk och mixar sen med smör och lite grädde.
    När det blir grynigt för mig är blomkålen inte kokt ordentligt eller så har jag använt svärmors värdelösa stavmixer.

• So Cal

Jag mixar det med Philadelphia och parmesan istället för grädde.

• mandelblomma
    byggd av bomull skrev 2012-08-14 13:21:37 följande:
    Men mandelblomma, du har ju potatis i, det är väsentlig konsistenskillnad
    japp jag brukar blanda både för att smaken blir bättre samt att den blir fluffigare :)
  • Hannathu
    mandelblomma skrev 2012-08-14 13:26:18 följande:
    japp jag brukar blanda både för att smaken blir bättre samt att den blir fluffigare :)
    men väldigt mycket mer kolhydrater.
  • Hejhoppsan

Jag kokar i lite vatten och salt, häller bort vattnet och mixar ihop med varm grädde och lite smör. Jag har läst nånstans för länge sen att det är bättre med varm grädde just för grynigheten. Jag vet inte om det funkar men min mos blir fin och slät Glad

• mandelblomma
    Hannathu skrev 2012-08-14 20:26:26 följande:
    men väldigt mycket mer kolhydrater.
    Fast det framkommer inte att det är ett sånt recept ts är ute efter, men jag kan ha missat ?
Svar på tråden Hur gör du ditt blomkålsmos?