Bästa tid för KUB?
Vet någon när den mest optimala tiden är för blodprov och nupp? Jag är inte alls sugen på fostervattenprov och abort är inte aktuellt alls. Men jag vill gärna vara så väl förberedd som möjligt och vill därför se till att siffrorna blir så rättvisande som det bara går! (Har fyllt 44, så en lätt oro finns ju där. Liksom.) Min barnmorska rycker mest på axlarna och tycker förstås att jag ska komma när det passar hennes schema bäst. Hon är trevlig, men vi funkar lite olika ibland.
Såvitt jag har förstått försvinner nackuppklarningen i v.14 och därför ska det inte göras efter v.13. Men jag såg på MamaMias hemsida att v.12+3-4 skulle vara optimalt. Vet någon om det stämmer? Blodprovet ska ju göras minst en vecka innan för att man ska få svaret i samband med att man gör nupp. Men det verkar finnas en bästa tid även för det! Ultraljudsbarnmorskan jag var hos, som daterade mig till v.9+1 (eller egentligen 9+3 enligt ul, men det blir lite väl bra med tanke på sm), sa att det är på topp under v.9-10, sedan sjunker tydligen värdena och blir mer opålitliga. Någon som vet något mer om det?
Jag känner mig lite stressad, för jag har äntligen fattat att jag har fattat fel när det gäller veckorna. Idag skulle det alltså vara v.9+5 för mig. Då har jag tänkt att jag är i vecka 9. Nu äntligen inser jag att det ska kallas för v.10! Tänk att alla dessa år på universitetet inte räckte längre än så...!
Det här gör att det börjar kännas lite småbråttom. Pratade med bm idag som tyckte att det räckte så fint att ta blodprovet på torsdag i nästa vecka när vi ändå ska träffas. Men då är jag ju i vecka 11! 10+4 (eller 10+6). Känns sent tycker jag om man ska lita på vad ultraljudsbarnmorskan sa. Nån som kan ge lite input???