• Anonym (hund)

bokat Utlänsk hund ...o nu ? lurad?

Hej jag såg en annons på en omplaseringhund och fasnade direkt. ÄLSKAR RASEN.
    Pratade med säljaren och vet att  hunden är  från polen med pass och exportstamtavla.
    Hon är inte valp.
     Iallafall. Jag får veta att jag kan reg henne i skk genom att skicka in exportstamtavlan. Och ser inget problem i detta. Jag tittade på kennels hemsida och de ser serigösa ut . Däremot kontaktar jag dom inte då det inte är deras hund längre.
     Men nu undrar jag och det blir problem om någon vet.
    Är orolig och skk är stängt tom mån. Detta har jag ej tänkt på innan då de sa att de var bara att skicka in stamtavlan . Men förra ägarens namn o adress står på stamtavlan. Om jag skickar med kvittot ska de gå bra ändå?
     ägaren vet ej.
    Sen fick jag veta från kenneln, som kontaktar mig , då en svensk vän såg annonsen och fick reda på att hon ska sälja hunden. Hon sa att hon och ägaren gjort att köpeavtal där de står att hunden inte får säljas vidare utan g från kenneln och i 1a hand ska de köpa henne tillb. Men det är ju försent nu. Jag har ju bet handpenning. Och planerat hämta snart

HUr gör jag nu. Har jag ändå rätt att köpa hunden?

• Svar på tråden bokat Utlänsk hund ...o nu ? lurad?
  • Anonym (hund)

okey .. de var det jag tänkte. Kenneln säger de har brytit kontraktet och de får dom inte..

• MammaSandra1989

Jag är inte så insatt men sett på andra hundsidor angående sånt där och då är regeln "sålt är sålt" som gäller.

• Strumpans

Vet inte hur reglerna ser ut i just det landet. Men kan ju vara så att hunden är på ex foderavtal.

Har du fått se en kopia av stamtavlan?

• Anonym (hund)

ja de har jag, det är en exportstamtavla och de står nuvarande ägarens namn och adress på den.
    Och ne det är inte foderavtal utan ett kontrakt på att kenneln ska köpa tillb hunden om den ska säljas / omplaceras

• Strumpans

Du får vända dig till de landets kennelklubb och rådfråga. Jag skulle inte köpa en hund där uppfödaren inte var med "på noterna".

Vad är det för land och ras?

• Inteutanproblem

SKK's köpeavtal på renrasiga hundar är bindande. Men hur det ser ut i andra länder med den saken vet jag inte.

Blandraser och kontrakt skrivna utanför SKK's juridiska avtal för uppfödare och försäljare utav renrashundar (som man beställer just från SKK) är dock inte bindande - där råder "sålt är sålt".

Ring SKK på måndag och hör, dom borde veta lite mer kring vad för typ av köpeavtal den nuvarande ägaren har och vad du kan göra om det nu visar sig att dom bryter mot något när dom säljer hunden till dig.

• Anonym (hund)
    Strumpans skrev 2012-08-12 18:54:43 följande:
    Du får vända dig till de landets kennelklubb och rådfråga. Jag skulle inte köpa en hund där uppfödaren inte var med "på noterna".

Vad är det för land och ras?
    Berner, polen
  • Strumpans

Polen är i mina ögon lite speciellt att importera från.

Har du kontaktat rasklubben i Sverige? Där har de säkerligen koll på uppfödaren och regler.

• Anonym (hund)
    Strumpans skrev 2012-08-14 10:45:17 följande:
    Polen är i mina ögon lite speciellt att importera från.

Har du kontaktat rasklubben i Sverige? Där har de säkerligen koll på uppfödaren och regler.
    hon är jätte fin , morfar champions av champion o pappa int champion
  • Strumpans

Jag skulle ändå kontakta svenska rasklubben för att veta mer.

Sen är det ju en process m blanketter för att föra in vuxen hund också. Tull osv.

Svar på tråden bokat Utlänsk hund ...o nu ? lurad?