• Babalu

Vilka arbetstider har en RECEPTARIE?

Hej,
    jag funderar på att läsa till receptarie, och arbeta på apotek.
    Är lite bekymrad över helgtjänst och sena kvällar dock då jag har småbarn.

Hur jobbar ni? 

Vad tycker ni annars om ert jobb? Är det stressigt?

Hur ser en typisk arbetsdag ut? 

• Svar på tråden Vilka arbetstider har en RECEPTARIE?
  • Babalu

puff puff?

Är det 10-18 och helgtjänster stup i kvarten? Inte någon som vet? 

• 1Carro82

Det är ganska stor risk att du får jobba sådana tider tyvärr, men det beror ju på var du bor och vilka öppettider apoteken i närheten har, det kan du ju kolla upp på nätet. Första personalen kommer någon timme innan öppning och sista går någon timme efter (+/- litegrann beroende på när kassorna räknas och sånt kan jag tänka mig).

• 1Carro82

Glömde svara på dina andra frågor... Det är ett roligt jobb om man tycker om att jobba med människor, det finns ju andra jobb för en receptarie än att jobba på apotek men om det är just apotek du är ute efter så är det väldigt mycket kundkontakt, inte särskilt mycket annat, (på de största apoteken görs kanske en del "bakomarbete" men på de flesta ställen så tror jag kundarbetet är den allra största biten). Det är väldigt olika från dag till dag hur roligt arbetet är tycker jag, och för egen del tycker jag det beror på om kunderna är på bra eller dåligt humör ;) Ibland är det stressigt, ibland väldigt lugnt, påverkas av väder, när lön/pension kommer osv. Jag trivs just nu men kommer nog inte jobba på apotek hela livet.  Hoppas mina svar kan hjälpa dig lite!

• Babalu

Tackar som ödmjukast för ett bra svar! Det gjorde mig betydligt klokare... Hade inte ens tänkt tanken på att man arbetade efter stängningsdags. Där ser man så naiv man kan va

• Babalu

Har du tid till att "läsa in dig" på nya mediciner förresten. Eller är det sånt man förväntas hinna med emellan kunder?

• 1Carro82

Hehe, nä jag förstår att man inte tänker på sånt som att man måste stanna kvar när man stängt, men det är nog ganska olika på olika apotek också, om man räknar kassan på kvällen eller morgonen och sånt, en timme kanske var att ta i, så länge stannar man nog oftast inte, men man måste ju ta hand om kunderna som trillade in en minut i stängningsdags också, dom kan man ju inte sparka ut (tyvärr Flört).
    Jag tycker vi har ganska dåligt med tid att läsa in oss på nyheter tyvärr, när man får en stund över så finns det alltid något annat att göra. Vi har någon timme i månaden (oftast schemalagd innan öppning) till att läsa in oss på sånt men det är lite för kort tid för att det skall bli något vettigt av det tycker jag. Som tur är så finns det ju alltid kollegor att fråga och jag tycker vi lär oss mycket av varandra.

Svar på tråden Vilka arbetstider har en RECEPTARIE?