• Anonym (TS)

Oroar mig massor! Bebis olika stora pupiller!

La in en annan tråd innan om svar från läkare. Men nu testar jag bland vanliga familjelivare.

Min bebis har olika stora pupiller i mörker och dimljus. Inte groteskt skillnad men syns om man tittar noga. I ljuset stänger de båda lika och snabbt.
    Googlar man står det hjärntumör, hjärnskada, hjärnblödning typ. Jag är jätteorolig över min 3-månaders. Lugna mig någon!
    Vad skulle symptomen vara mer om det är allvarligt????

• Svar på tråden Oroar mig massor! Bebis olika stora pupiller!
  • Anonym (TS)

Åå tack!

Har kollat tillbaka på kort och det syns på han sedan tidigt!

• Anonym (1)

"Att pupillen trots allt reagerar för ljus är ett gott tecken och skiljer tillståndet från andra potentiellt farliga åkommor."
    Så står det i svaret från netdoktor.

Då kan du behöva vara så rädd längre. Din bebis stänger ju båda lika och snabbt.
    Skönt! Jag vet hur hemskt det är när man börjar misstänka olika hemskheter som kan ha drabbat de viktigaste vi har.

• Anonym (1)

Då kan du inte behöva vara så rädd längre.. tänkte jag ju skriva.

• Anonym (TS)

Tack va bra! Du är en ängel!

Hans allmäntillstånd är bra egentligen. 3:e över norm kurvan på vikt, utvecklas snabbt, följer med blicken sedan länge.. Jollrar o griper efter saker redan. Inget tyder på sen utveckling som det står bla om hjärntumör... Usch va hemskt, skulle inte ens våga tänka tanken!

• Anonym (TS)

Av nästan 200 läsare, finns ingen mer här med samma åkomma?

• Anonym (samma)

Jooo... min man, faktiskt. Han har alltid haft olika stora pupiller, det är inget de flesta tänker på, men det syns ju tydligt när man vet om det, till och med på foton från när han var i princip nyfödd. Man är helt enkelt inte alltid symmetrisk.

• Anonym (hm)

när jag tar av mig mina glasögon så är mina pupiller olika stora, jag började skela omkring 1års åldern och min mamma  FICK TJATA sig till en remiss från bvc till ögonkliniken!!
    hade hon inte varit så påstridig så hade jag varit blind på mitt högeröga idag..!

jag har brytningsfel, översynt och skelning då.. 

• Anonym (TS)

Skönt att höra fler!

• Anonym (TS)

Hej igen alla!
    Jag vart SÅÅÅ orolig över detta fenomen. Så jag ringde akutbarnläkarna idag. Troligtvis hörde de på min röst att jag var hyffsat skärrad så jag fick komma in direkt.

Hon kollade massor i hans ögon med lampan, kollade mot ljus. Allt hon såg, såg fint ut! Inget allvarligt. Hon svarade att det hette något på "a", redan glömt. Men att ca 15-20% har detta av befolkningen, och helt ofarligt.
    Tom barnläkarens sköterska sade att hennes son har och hade detta.

Tack alla för lugnande svar!!! 

Svar på tråden Oroar mig massor! Bebis olika stora pupiller!