Hjälp med motiveringar mot Fk om merkostnader
Har nu fått förslag på beslut till vårdbidrag kommunicerat till mig. I det stora hela är jag nöjd men vissa punkter känns lite galet. Dessa punkter vill jag påpeka och försöka trycka på, hjälp mig med motiv!
*Mjölk säger de att de enbart går efter schablonkostnad och inte faktisk kostnad. Allergiska barn och jag vet att jag hört att de inte kan hänvisa till den utan måste ta faktiskt kostnad.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-10 23:27
Råkade skicka iväg utan att vara klar!
* Vi har valt en friskola på andra sidan stan för att det är bättre miljö där och ena barnet är svårt allergiskat och får inte åka buss, vi måste köra. Skolan byttes i samråd medläkare, vilket finns styrkt att bytet var bra/behövligt. De godkänner inte merkostnader utan hänvisar till kommunen eller skolan. Kommunen ger inte skolskjuts då det är en friskola. Friskolan ställer inte upp med skolskjuts.
Hur motiverar jag att vi ska få räkna det som merkostnad?
* merkostnader för telefon för kontakter med olika inröättningar sjukvård, skola, dottern för påminnelser om mediciner etc avslog då de menar att sjukvården kan ringa upp och det finns abonemang som gör att man kan ringa gratis till vissa nummer.Känns galet, vill motiveraa det med.
* Vi har multiallergier i familjen vilket innebär att det ofta är tredubbel matlagning och jag yrkar på merkostnad för dubbel matlagning. Menar en kostnad för el, disk etc. Klart det blir en väsentlig skillnad att använda tre plattor istället för en vid typ varje måltid. Men det menar att det är normalt att ibland i en familj ha dubbel matlagning....
* schablonkostnad för glutenfri kost istället för faktiskt kostnad.
Så snälla hjälp med motiveringar! Är det någon här som fått för merkostnaderna utöver vårdbidraget istället för som skattefri del? Hur gjorde ni för att få det?
De vill ha in mina åsikter redan i början på veckan så det är lite panik.
Tack på förhand!