• Anonym (Kluven)

Min sambo vill aldrig hitta på något...

Min pojkvän och jag har alltid haft en hyfsat bra relation enligt mig, visst vi har tjaffsat om små saker lite nu och då, men inget allvarligt. Tills för några månader sen... Nu vill han aldrig hitta på saker längre och det ända han känner motivation för är att spela online spel med sina kompisar.. Han jobbar rätt tidigt, har stiger upp 03:30 på morgonen, och jag förstår att han är trött och less efter att han kommer hem från jobbet vid 12-13 tiden. Men.. Det första han gör när han kommer hem är inte att vila, han sätter sig vid datorn på en gång, utan att hälsa på mig ordentligt, utan att äta lunch. Sen sitter han där, möjligtvis att han frågar mig vad JAG hade tänkt att vi skulle äta idag. När det väl kommer till att göra middag så hjälper han till, visst det är jättebra, men han kan inte stanna i köket i mer än 10 minuter utan att gå tillbaka till datorn och "kolla läget". Sen käkar vi middag, ofta i tystnad för han brukar inte vara så pratglad, och ofta för jag är irriterad för att det känns som om han aldrig är riktigt närvarande. Efter att vi käkat hamnar han ofta återigen framför datorn, då brukar jag ofta fråga om vi inte ska hitta på något. Då får jag till svar ungefär "mm, vad vill du göra då?" jag brukar komma med förslag som att , gå på promenad, hälsa på min syster, baka något, åka att fiska en kväll. Men jag får alltid nej, åt alla mina förslag. Han säger att han är trött och inte orkar göra något, men jag begär inte att vi ska gå en Powerwalk på en timme, jag vill bara att vi ska få lite tid tillsammans. Jag jobbat rätt oregelbundna tider och mycket helger, när vi väl har en sovmorgon tillsammans så slutar det sällan med att vi ligger och myser på morgon, ofta är han vid datorn innan jag ens hunnit mig ut sängen... När han hade semester en vecka och fick sova ut rejält, gjorde vi inte någonting på en helvecka, han satt vid sitt spel. Och jag tror jag kom med hundratals förslag på saker vi kunde hitta på, inget dög, allt var för dyrt, tråkigt, eller onödigt.. Jag mår riktigt dåligt av det här, jag känner inte att det här förhållandet ger någonting längre..jag känner mig bortprioriterad och ointressant. Jag har verkligen försökt allt, Jag har gråtit och sagt att jag är ledsen över det ,jag har gullat, jag har tjurat, jag har åkt hemifrån.. Det är som om han inte vill förstå.. Jag vill ju verkligen att det hör förhållandet ska fungera, vi har alltid haft det bra, han har alltid varit jättesnäll och vi har haft ett speciellt vand mellan oss ( när vi har varit vänner en längre tid innan vi blev ett par) men nu känns han bara likgiltig till allt. Några gånger har han sagt att han ska dra ner på det och att vi är nummer ett, men nästa dag är det likadant igen.. Jag är kluven, överreagerar jag? Enligt honom så spelar ALLA killar spel.. Men inte såhär extremt va?

• Svar på tråden Min sambo vill aldrig hitta på något...
  • Anonym (J.O)

Min sambo är likadan. Har tyvärr inga råd. Har själv typ gett upp!

• Anonym (tjej)

Tjejer! Vad gör ni hos såna här killar? Ni är värda bättre!!
    Jag lovar att långt ifrån alla killar är så här! Inse ert egenvärde!

• Anonym (passar)

Min är nästan likadan. Vi har vart ihop i 10 år och gifta 7. När det gäller mat och hushåll gör jag allt och han äter det som tillagats. Vill han ha något speciellt får han öppna munnen. När vi ska göra saker frågar jag aldrig utan bara talar om vad som ska ske. Mig passar det utmärkt. Han åt andra sidan håller i saker som renovering och kollar upp grejer som vi måste ha till huset. Talar bara om hur jag vill ha det och han fixar.

Det jag vill få fram är att man måste hitta någon man passar med. Skulle aldrig sitta med någon jag är olycklig med. Min karl är torr och tråkig men jag lever ett lugnt och harmoniskt liv. Så skönt.

Tycker du ska tänka efter hur du vill leva ditt liv och om han passar in utan att han behöver ändra hela sin personlighet. Kompromissa är oxå a och o i ett förhållande. Gör ni det?

Tänk på att livet är för kort för att sitta olycklig. Kram!

• Josse112

Min pojkvän satt också vid datorn på tok för mycket, så vi bestämde att han ska sitta max 3 timmar om dagen. Nu ställer han klockan på alarm varje gång han sätter sig vid datorn och på så vis så har han koll på hur mycket tid han faktiskt spenderar där. Det kanske är värt att testa?

• Anonym (passar)
    Josse112 skrev 2012-08-11 17:11:23 följande:
    Min pojkvän satt också vid datorn på tok för mycket, så vi bestämde att han ska sitta max 3 timmar om dagen. Nu ställer han klockan på alarm varje gång han sätter sig vid datorn och på så vis så har han koll på hur mycket tid han faktiskt spenderar där. Det kanske är värt att testa?

Klokt! Precis så jag menar med att kompromissa.
  • mystiskemannen

Av tidigare misstag anser jag att det absolut viktigaste är att anpassa sig. Testa att låta "dina" sysslor gå ogjorda tills det väcker en konflikt. Eller helt enkelt hitta en kille som är tillräckligt torr bakom öronen för att kunna prioritera rätt ibland åtminstone.

• Blaha

Han låter beroende av sin dator... Dags att ställa ultimatum om hur mycket tid man faktiskt ska spendera med sin hobby?

• Anonym

Istället för begränsning skulle jag förorda distraktion. Ställa ultimatum är töntigt. Då har man ju mer eller mindre givit upp redan.

• Blaha

Anonym: Om man har försökt tala med sin partner och partnern aldrig ändrar sig så är det väl knappast töntigt att ställa ultimatum. Snarare nödvändigt.

Svar på tråden Min sambo vill aldrig hitta på något...