Stel hund!
Har en Cavalierhane på nio år som har blivit ganska stel och har varit det sedan ett bra tag tillbaka. Han får lätt ont om vi motionerar exempelvis, är vi ute på en lång promenad kan han bli jättestel dagen efter medans han ibland inte verkar besvärad alls. Jag märker att han inte är lika glad för att hoppa upp och ner för saker längre men trappor är inga problem. Har forskat runt lite om sjukdomen atros men jag tycker inte att det stämmer helt. Kan det vara så att han har blivit stel pga att han är otränad och helt enkelt inte är van vid jätterundor, att springa en bit osv då han vanligtvis får en timmes promenad per dag (då menar jag en stor runda på en timme och sedan kiss- och bajsrundor!) Är tveksam om vad jag ska göra här. Han har varit inne för andra saker hos vet och det är aldrig så att de sagt något när de gått igenom honom. Han blir lätt andfådd så gissar på att konditionen inte är på topp! Han har haft lite problem som gjort att jag inte kunnat aktivera honom så mycket som jag skulle önskat! Om det skulle vara artros, hur mycket kostar detta att behandla? Just nu har jag lite ont om pengar då hundstackarn dragit på sig tumörer och måste dessutom få sina tänder fixade vilket kommer att kosta en hel del men måste jag ta in honom så är det klart att jag gör det. Jag är trots allt ingen dålig hundägare utan vill det som är bäst för honom! I största allmänhet mår hunden bra, har inte märkt några förändringar hos honom. Han äter och dricker som han ska. Jag skulle så gärna vilja ha med honom på joggingrundor, cykelturer och rollerbladesstunder då jag ändå inte anser att han är SÅ gammal! Några tankar och/eller idéer?