• Anonym (orolig)

Uppge vikt vid kub-test?

Hej!

Jag ska göra nup-test på torsdag och har läst att ibland får vissa uppge vikt? Känner mig ganska orolig för det, tycker det är jättejobbigt att tala om det så mannen hör. Hur påverkar vikten provresultatet? Trodde man bara räknade in resultatet av blodprovet och ultraljudet, men så är det kanske inte?

• Svar på tråden Uppge vikt vid kub-test?
  • Alby

Vikten måste de veta. Dock så läste hon från min inskrivning som hade varit veckan innan och skrev av journalen.
    Får jag fråga varför du skäms om din vikt framför din man? Under hela din graviditeten kommer det pratas om din vikt, och jag tror att när man kommer till bb så brukar man också vägas?
    Jag tror inte att han bryr sig om hur mycket du väger.
    Kram 

• Anonym (orolig)

Har gått upp en del sista året och har aldrig sagt vad jag väger. Vet att det är jättefånigt, han ser ju hur jag ser ut :) Men känns ändå jobbigt!!!!

• Alby

Jag är själv överviktig, och skulle aldrig berätta för mina vänner vad jag väger, så jag förstår hur du känner.
    Min man bryr sig inte alls, jag tror inte killar tänker inom de tankebanorna alls.
    På mitt papper från KUB-testet så står det Vikt: och sen min vikt.
    Jag tror att det blir svårt att dölja det för honom, för det pappret har vi läst om många gånger
    eftersom det står om bebisen.

Om din vikt står i journalen så kanske inte bm frågar efter den, men pappret ni får går bm igenom med er efter ultraljudet, det blir nog svårt att dölja vikten.
    Kanske om du ringer till mottagningen där du ska göra kub-testet och förklarar ditt dilemma så kanske de kan hjälpa dig och "gömma" siffrorna.

• catta03

Hmm , jag har bara uppgett min vikt 1 gång och det var på första besöket hos bm. Är i vecka 30 nu kanske får uppge det igen vem vet :) hur som helst försök att inte göra det till en större sak än det är.

• Alby
    catta03 skrev 2012-08-11 13:27:45 följande:
    Hmm , jag har bara uppgett min vikt 1 gång och det var på första besöket hos bm. Är i vecka 30 nu kanske får uppge det igen vem vet :) hur som helst försök att inte göra det till en större sak än det är.
    Gjorde du Kub-testet då? 
  • Alby

Då kanske det är olika i olika län :)
    Står inte din vikt på kub pappret heller? 

• Anonym (orolig)

Tack för svaren! Känns fortfarande tufft att berätta det så han hör, men är väl inget att välja på, förr eller senare under graviditeten får han väl reda på det. Skäms bara så mkt för att jag inte satt stopp för viktuppgången tidigare.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-08-11 16:00:27 följande:
    Tack för svaren! Känns fortfarande tufft att berätta det så han hör, men är väl inget att välja på, förr eller senare under graviditeten får han väl reda på det. Skäms bara så mkt för att jag inte satt stopp för viktuppgången tidigare.
    jag kände som du men sambon vet fortfarande inte min vikt eftersom har ej var med vid inskrivningen eller efterkontrollen då han varit på jobb & vid kub-testet sa jag det innan :)
  • Anonym (orolig)

Haha, oroade mig i onödan - frågade varken efter längd eller vikt!

Svar på tråden Uppge vikt vid kub-test?