• Äldre 11 Aug 14:28
    6220 visningar
    3 svar
    3
    6220

    Risker för barn/mamma att vara gravid och föda vid 40 och 43 års ålder?

    Nu menar jag inte främst kromosomfel utan risker för CP-skador pga syrebrist. blodproppar hos mamman m.m.

  • Svar på tråden Risker för barn/mamma att vara gravid och föda vid 40 och 43 års ålder?
  • Äldre 12 Aug 17:43
    #1

    Det är en bra fråga men när jag frågade läkarna om min ålder hade något med mins sons död att göra (han dog i vecka 39) så sa de att den inte hade det. Kalkavlagringar kan man få i moderkakan i vilket ålder som helst. Min moderkaka med min son fick en stor infarkt.

    Det finns statistik på detta men inget som jag har inom räckhåll. Att vara 40 + och vara gravid innebär en högriskgraviditet. Det är som vanligt fler faktorer som spelar in.


  • Äldre 12 Aug 21:07
    #2
    Tuvalina skrev 2012-08-12 17:43:16 följande:
    Det är en bra fråga men när jag frågade läkarna om min ålder hade något med mins sons död att göra (han dog i vecka 39) så sa de att den inte hade det. Kalkavlagringar kan man få i moderkakan i vilket ålder som helst. Min moderkaka med min son fick en stor infarkt.

    Det finns statistik på detta men inget som jag har inom räckhåll. Att vara 40 + och vara gravid innebär en högriskgraviditet. Det är som vanligt fler faktorer som spelar in.

    Beklagar att din son dog. Vet du varför det är en högriskgraviditet att vara över 40?
  • Lyckop­rinses­san
    Äldre 23 Jul 23:14
    #3

    Jag födde en son strax innan jag fyllde 44 år och både graviditet och förlossning var lättare än när jag födde min dotter vid 32 år. Födde 20 min efter vi anlände till bb och med enbart lustgas, graviditeten var helt komplikationsfri. Säkert lika individuellt vid 40+ som i alla andra åldrar...

Svar på tråden Risker för barn/mamma att vara gravid och föda vid 40 och 43 års ålder?