• line04

Första barnet, första sparken

Hej!

Jag är gravid i vecka 16+6 med första barnet och imorse fick jag känna bebisen för första gången! Har känt lite fladder redan ett par veckor men vet inte säkert om det har varit barnet som rörde sig eller  tarmarna men imorse fick jag två tydliga puffar i sidan av magen :)

Jag har ultraljud om två veckor först så jag vet inte hur det ser ut därinne men jag blev lite fundersam för jag kände rörelserna i navelhöjd om inte till och med lite ovanför. Men livmodern borde väl inte nå så högt ännu?

Så min fråga:

- När kände ni första rörelsen/sparken med första barnet och var i magen (högt/lågt)?
    -Var ligger er livmoder;högt/ lågt? 

Kram från Line 

• Svar på tråden Första barnet, första sparken
  • LillaEmlaan

Min moderkaka ligger lågt som tusan, vart min livmpder ligger vet jag inte exakt. Känner dock bebis dagligen och det kan vara allt från navelhöjd till lite lägre, höger eller vänster. Beror helt på hur den ligger osv :)

• Madeleiiiine

Kände först rörelserna i v 17+0 och det var små "pet/buffar" kanske 2cm ovanför blygdbenet. Moderkakan framvägg, men ligger i "normal" höjd!

• Sthlmtjej24

Kände inte något alls förrän i v 22! Trots normalvikt och placenta i bakvägg. Det kan skilja sig så mycket!

• Lovelace

Jag kände första sparken i vecka 17+5. Innan dess var det fladder precis som du skrev. Jag kände på vänster sida ett par centimeter under naveln.

• MariaSophie89

Jag har aldrig känt nått "fladder" eller liknande, utan här var det hårda pet med en gång. Första gången i vecka 15+ någonting, tyckte också att det var väldigt högt upp mot hur livmodern borde legat (kändes ett par cm nedanför naveln ungefär då). Men på UL jag var på i vecka 16+4 så sa hon att jag har moderkakan i framvägg, och lät förvånad över att jag känt så mycket så regelbundet som jag gjorde då. 

Nu är jag i vecka 18+2 och känner bebis tydligt i princip varje kväll.  Min sambo kände också för första gången i förrgår, så antar att det sätter igång snabbt när det väl börjat ordentligt. Man undrar ju vad de håller på med där inne? Fötterna är ju så små än så det kan knappast vara bara sparkar. Säkert att den rullar omkring och sträcker på sig. Haha. 

Glömde nästan vad du ville veta, blev så inne i mitt eget inlägg...

• Madeleiiiine
    MariaSophie89 skrev 2012-08-15 09:23:43 följande:
    Jag har aldrig känt nått "fladder" eller liknande, utan här var det hårda pet med en gång. Första gången i vecka 15+ någonting, tyckte också att det var väldigt högt upp mot hur livmodern borde legat (kändes ett par cm nedanför naveln ungefär då). Men på UL jag var på i vecka 16+4 så sa hon att jag har moderkakan i framvägg, och lät förvånad över att jag känt så mycket så regelbundet som jag gjorde då. 

Nu är jag i vecka 18+2 och känner bebis tydligt i princip varje kväll.  Min sambo kände också för första gången i förrgår, så antar att det sätter igång snabbt när det väl börjat ordentligt. Man undrar ju vad de håller på med där inne? Fötterna är ju så små än så det kan knappast vara bara sparkar. Säkert att den rullar omkring och sträcker på sig. Haha. 

Glömde nästan vad du ville veta, blev så inne i mitt eget inlägg...

På mitt RUL sa hon att jag hade moderkakan i framvägg. Och jag hade också börja känna bebis då, första fosterrörelsen kände jag i v 17+0 rul 18+2, så sa jag typ att ''jaha, då ska det alså ta längre tid innan jag känner fosterrörelser?'' Barnmoskan sa att. nä jag tror inte på sånt trams, alla känner olika ovs om man har moderkakan i framvägg eller bakvägg. 
  • lina5462
    Madeleiiiine skrev 2012-08-15 10:27:32 följande:
    På mitt RUL sa hon att jag hade moderkakan i framvägg. Och jag hade också börja känna bebis då, första fosterrörelsen kände jag i v 17+0 rul 18+2, så sa jag typ att ''jaha, då ska det alså ta längre tid innan jag känner fosterrörelser?'' Barnmoskan sa att. nä jag tror inte på sånt trams, alla känner olika ovs om man har moderkakan i framvägg eller bakvägg. 

Va? lät konstigt, har du moderkakan i framvägg så blockerar ju den så då är det ju klart att det kan ta längre tid att känna sprakar än om du inte har nån cm tjock moderkaka som ligger mellan.
Svar på tråden Första barnet, första sparken