Det allra bästa med mitt jobb är barnen! Att tillsammans med dom få uppleva när de lär sig något nytt och utvecklas. Att få börja och sluta dagen med en drös med kramar.
Jag är en person som vill ha koll på läget, som gillar att planera och organisera. I mitt jobb har jag fördelen att alltid veta hur dagen ser ut, varje dag är sig lik i grunden (mattider, raster, osv) men tack vare barnen är ingen dag den andra lik.
Jag blir konstant utmanad i mitt tänk. Jag och mina kollegor kan ha en planering men den ska hela tiden anpassas efter barnens intressen och dagens förutsättningar.
Jag får följa årets rytm, vara ute mycket, slippa arbeta obekväma arbetstider, arbeta med det ärligaste som finns på denna jord (barn), får god mat serverad på jobbet alla dagar i jobbveckan gratis (frukost, frukt, mellanmål, lunch och kaffe), jag får vara kreativ, jag får sjunga och leka, jag utmanas av mina kollegor, chef och pedagogiska rådgivare att utvecklas inom mitt yrke. Jag får både direkt respons på det arbete jag gör av barnen och ser det långsiktiga effekterna mitt arbete har på barnen.
Sen kan jag absolut få nog av slask, blöta overaller, bajsblöjor, alla sjukdagar, bristen på personal, den infekterade stämningen som kan bli i vissa personalgrupper, tidsbristen, materialbristen, att möjligheten till ett extrapass för att tjäna lite extra inte finns, magsjukor, oförstående föräldrar och allt annat som kanske inte är yrkets främsta fördelar precis.
Men det positiva väger över det negativa med hästlängder enligt mig.