• femman

Behålla SGI vid studier??

JAg ska läsa ett program som gör att jag kommer att jobba 75% och läsa en dag i veckan.  Kursen kommer att ges på halvfart dvs 50 %Kommer att få studiebidrag men kommer ej att ha ¨lån.

Får jag behålla min SGI då jag jobbade 100% ni innan jag ska börja studera??  

• Svar på tråden Behålla SGI vid studier??
  • Försäkringskassan

Hej.

Generellt sett så gäller att om man har rätt till en SGI före studiernas början så är den skyddad så länge man studerar med studiestöd från CSN. För att skydda sin SGI så är det viktigt att man har studiestöd under hela studieperioden.

Om man studerar med studiestöd från CSN så blir den SGI man hade innan studierna började vilande under studietiden. Vilande SGI innebär att man under studietiden som regel inte kan få någon ersättning som är grundad på den vilande SGI:n. När studierna är avslutade kan den vilande SGI:n bli gällande igen. När studierna avslutas är det viktigt att direkt skriva in sig på arbetsförmedlingen eller på annat sätt skydda sin SGI.

Om man studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan man ha rätt till en SGI som baseras på inkomsten under studietiden. Det kallas för studietids-SGI.

Du kan läsa mer via länken nedan:
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf

Vi kan bara ge generella svar i detta forum om du har frågor i ditt ärende och vad som gäller för dig så kan du ringa till vårt kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Greta, handläggare

Svar på tråden Behålla SGI vid studier??