• Leonel

Hatar läsa

Ska nu vara ärlig och skriva, jag själv har alltid hatat läsa böcker, kanske för att min mamma nästan aldrig läste för mig. Detsamma gäller min son på 4 år, han tycker säkert om böcker men jag är aldrig den som läser för honom, kanske ska jag börja göra det för att få ner hans tempo. Jag har märkt att han vill så gärna, det är inte alltid lätt för mig nu när jag helammar  en bebis och hinner knappt gör annat än amma och byta blöja. Men tips på böcker för 4 åringar?

• Svar på tråden Hatar läsa
  • Kärlek84

Ett tips, läs boken för honom medans du ammar, så gjorde jag när jag hade en nyfödd och en vild 1-åring

Alfons åberg böckerna? 

• Nano07

Gå till biblan och sätt er och provläsa lite olika. Alla gillar vi olika typer av böcker. Själv tycker jag det är jättekul att läsa tex Astrid Lindgrens böcker och Pettson och Findus-böckerna men min karl avskyr att läsa dem. En fyraåring (min dotter är fyra) klarar av de flesta böcker som finns på barnavdelningen så gå bananas och låna en stor hög men olika böcker och prova. Min dotter är väldigt förtjust i böcker på vers (tex Lennart Hellsings bok ABC) men själv tycker jag dom är jättetråkiga och gjorde det även som barn, just ABC-boken var det första boken jag fick henne att sitta still och lyssna på INGET annat funkade innan dess.

Du gör ju ditt barn en stor tjänst genom att läsa böcker, det utvecklar spåket enormt mycket att få höra mycket sagor och berättellser. Talböcker finns ju också, både Bamse, Astrid Lindgrens böcker och en massa andra. Bamse är kanske lagom att börja med.

• Persimon

Testa och se vilka han gillar gå till biblioteket och prova er fram. Vi läser bilderböcker som tex Alfons, Findus &Pettson, bilderboksversionerna av Emil i Lönneberga,  Bamsetidningar och har börjat på lite kapitelböcker såsom Djuren i Hasselbacksskogen, Folk och rövare i Kamomilla stad och Karlsson på taket. Faktaböcker om sådant han gillar tex dinosaurier gillar han också. 

• tuvamattis

Håller med föregående talare. Gå till bibblan och låna en trave böcker. Vissa barnböcker är små mästerverk medan andra är hemska det beror på er och eran smak. Jag har en son som älskar böckerna om Halvan som jag snällt har fått läsa trots att de är super tråkiga men då har jag fått välja en bok som jag tycker om också :). Som en annan också skrev vill jag också slå ett slag för ljudböcker. Både mina kids har en liten mp3 spelare som använder varje kväll är de ska sova och lyssnar på en saga. Just nu är det Tomtemaskinen Klas Klättermus och Kommisarie Tax som gäller. De får också en saga läst men just att få sova till en saga är mycket populärt. Ditt bibliotek har mycket att välja på så ta med sonen dit. Att läsa utvecklar inte bara språk och allt det där men det lärare dessutom ditt barn att lyssna och koncentrera sig. Min lilla 5 årig är hur sprallig som helst men när det blir sagodags sitter han blixtstilla :) Lycka till

• Emilia75

Varför inte pröva med ljudböcker? Då kan du och din son titta på bilderna samtidigt som ni hör sagan läsas upp? Och så kan ni lägga till egna ljudeffekter osv? Så det blir en egen och spännande läsupplevelse, och kanske lite roligare för dig också?
    Här finns en serie roliga böcker där ljudböcker följer med i boken, som vi ofta lyssnar till:
    Giraffserien
    och här:
    Måste ha monster

• Leonel
    Emilia75 skrev 2012-08-13 10:08:26 följande:
    Varför inte pröva med ljudböcker? Då kan du och din son titta på bilderna samtidigt som ni hör sagan läsas upp? Och så kan ni lägga till egna ljudeffekter osv? Så det blir en egen och spännande läsupplevelse, och kanske lite roligare för dig också?
    Här finns en serie roliga böcker där ljudböcker följer med i boken, som vi ofta lyssnar till:
    Giraffserien
    och här:
    Måste ha monster
    Hej

Har varit och köpt en ipad 2 till oss, bättre så istället för att gå till biblioteket. Kan ladda ner gratis böcker och även köpa böcker. Himla bra när man vill att barnet ska ha ngt att göra, pettson o findus är så himla roligt för honom just nu, han spelar den hela tiden. tack för tipsen ändå 
Svar på tråden Hatar läsa