• Tella

vad bjuder man en laktos & gluten allergiker på

Ska ha middag för några arb kamrater, en tål inte gluten eller laktos.
    Ska bara bjuda på ngt lättare och lite vin.
    Funderar på en sallad med lite skålar som andra kan ta ifall de vill, typ fetaost mm.
    På så sätt kan alla äta samma men med lite alternativ.
    Efterrätt vet jag inte alls.
    Någon som har tips

• Svar på tråden vad bjuder man en laktos & gluten allergiker på
  • Pokergirl

Måste bara tillägga att om man är laktosintolerant så tål man ost, och ofta har man med sig tabletter så att man kan äta saker med mjölk i. Om du tänker göra en dip eller liknande så finns det fullständigt låglaktossortiment på affären, allt från mjölk, grädde, keso, gräddfil, creme fr.... you name it! Jag är själv laktosintolerant men ingen av våra gäster märker detta eftersom vi ändå bjuder på "vanlig mat". Däremot kan gluten vara lite klurigare, men jag vet att det finns glutenfria bröd och liknande.

• Pokergirl

Efterrätt: Gör en pannacotta, det är ju bara såååå gott!

• Tess71

Om du vill bjuda på plock-mat kan du göra homus (vet ej hur det stavas) och tabuleh och ha majschips till. Oliver och cashewnötter och andra nötter går också bra.

Varmrätt kan vara någon fiskrätt med potatis eller ris. Stekta grönsaker till är jättegott.
    Efterrätt kan vara olika frukter och choklad-fondy (osäker på stavning igen...)

Lycka till!!

• GummiGutta

Gör nåt med rulltårta till efterrätt, det funkar bra att göra med potatismjöl och ska man ha smörkräm i så kan man ta mjölkfritt margarin. Sen finns det laktosfri vispgrädde (valio) att ha på så blir det som bakelser. Annars funkar det ju bra med kött/fisk och potatis eller ris av nåt slag och så kan man ha tex aioli, tomatsalsa, guacamole eller nån annan god sås till som inte innehåller varken mjölkprodukter eller gluten. Strunta helt enkelt i redda såser och såna med grädde, mjölk och smör i (eller ta laktosfria alternativ) så är det inte så klurigt. Bröd kan man strunta i eller köpa glutenfritt till den som behöver, annars tycker jag att det är enklare att alla får samma käk om man inte är så många, och "normala" människor dör ju inte av gluten och mjölkfritt heller....

Svar på tråden vad bjuder man en laktos & gluten allergiker på