• Annie Sc

KUB-test - vilken info bör man få vid testet/kring resultatet?

Hej,

Är gravid med första barnet och var i måndags och gjorde KUB-testet. Fick ett bra resultat, 1/6974, så vi är jätteglada för det då vi är 32 år och medelvärdet ligger betydligt lägre.

Under ultraljudet så sa hon som utförde det knappt ett knyst, nämnde att hon tittade i olika vinklar vilket vi ju såg själva. Hon nämnde att det var en livlig liten prick då den rörde på sig en del, och sedan när hon sammanställde infon från ultraljudet och blodprovet så sa hon att "det ser bra ut, det är ett lågt riskvärde". Sen hade hon inte tänkt säga mer. Jag satt där lite paff då jag tänkte att hon skulle berätta lite mer. Jag fann mig iaf tillräckligt och frågade vad riskvärdet var. Sen fick vi våra 2 bilder utskrivna och sedan var det klart och vi gick därifrån.

Jag blev så paff att hon inte pratade mer runtomkring testet och resultatet, men vet inte om jag hade fel förväntningar. Fann mig inte då att ställa fler frågor, men har funderat lite nu i efterhand. Funderar bland annat på om riskvärdet är ett medelvärde generellt för kromosomavvikelser, eller om det t.ex. finns ett riskvärde för resp. typ av trisomi. Vet att det riskvärde vi fick är bra, och vi är som sagt jätteglada för det!

Men jag är nyfiken på hur det har varit för er? Har resultatet presenterats så kortfattat för även för er?

• Svar på tråden KUB-test - vilken info bör man få vid testet/kring resultatet?
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Så fungerade mitt också.

Inget ingående om resultat, sa bara att det va låg risk och att det såg bra ut.
    Fick fråga om siffrorna och det va 1/12 000

• KMW

Ja, dom kollar tre olika trisomivärden, men dom andra två sjukdomarna är ännu mer osannolika än Downs så fick du bra värden på det så kan du räkna med att dom andra två siffrorna var ännu högre. (Vi hade tex 1:11000 på Downs och någonstans 1:300 000 på dom andra, SÅ ovanligt är det)
    Vi fick med oss en utskrift med alla värden på plus att hon noggrant kollade igenom allt som gick att se, precis som på RULet så när jag väl kom till RUL några veckor senare var jag hur lugn som helst.
    Jag går på en privat mottagning, kanske det är skillnaden??

• mysan 01

någon som har fått kub resultat som varit 1:233? Lite osäker på om man ska göra ett fostervattensprov.

• Chridhe

Vi gjorde KUB-test när jag väntade sonen. Eftersom vi bor långt från civilisationen så fick jag lämna blodprovet samtidigt som ultraljudet gjordes. Därför fick vi resultatet med post någon vecka senare. Det var en hel del info. Lite grafer och annat.
    Kommer ihåg att hon berättade under tiden att hon kollade hjärtat, näsbenet, antal armar och ben och sådana grejer. Mätte nackspalten flera gånger.

Efter förlossningen fick jag ett uppföljningsbrev där jag skulle fylla i hur det hade gått, när barnet fötts och om det var friskt och sådär

• Chridhe
    mysan 01 skrev 2012-09-07 09:49:37 följande:

någon som har fått kub resultat som varit 1:233? Lite osäker på om man ska göra ett fostervattensprov.

De brukar säga att det kan vara värt att göra vidare utredning om resultatet är 1:200 eller större.
    Men man får inte glömma att 1:200 innebär 0,5% risk att barnet har trisomi 21 mfl, alltså 99,5% att barnet inte har det!
Svar på tråden KUB-test - vilken info bör man få vid testet/kring resultatet?