• ixi

Mönster till bebiskläder

Hej allihop!

Jag tänkte sy lite goa bebis-kläder till krypet som kommer i sommar, och vill gärna höra om det är nån som har bra tips på mönster??

Vore jättegulligt om ni har råd om vad man ska undvika oxå, tex mycket invecklade grejer... har ganska mkt vana men ändå

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mönster till bebiskläder
  • Jennie Brunflo

Undvik sådant med knappar/knäppning i ryggen...de ligger mest på rygg de små liven och det är inte så skönt att ligga på en rad med knappar.

Undvik sådant med allt för mycket tyg/rysch/rynk...det blir så varmt och opraktiskt på de små.

En del vill undvika sådant med fötter - jag tycker det var superpraktiskt med fötter.
    Det är en smaksak.

Är du igång så passa på att sy en sovpåse. Jättepraktiskt på sommaren när de kan vara naken i påsen men ändå inte bli kall.

En del barn kan ha midjebyxor, andra bara sparkbyxor. Det är ju svårt att veta i förväg men tänk på att alla barn inte kan ha midjebyxor/midjekläder bara...så du inte syr massor med sådant i onödan.

En annan grej du kan så när du ändå är i farten är en lite tjockare liggfilt till golvet. Det är jättepraktiskt att ha att ligga på, både under babygymmet, ute på gräset, på golvet i tv-rummter, på golvet när vuxna äter osv osv osv. Sy i tvättbart tåligt material och sy med lite foder så det blir tjockt och mjukt.

• ixi

Tack för svaret!!

Jag ska genast fundera på vad jag ska börja med

• ixi

Det är ingen här inne som sitter på bra mönster eller har just mönstertips eller??

Vill bara kolla (innan jag pulsar till sy-affären o bläddrar mig igenom resten av dagen )

*kram*

• bitte71

Ixi: www.trollunge.com säljer mönster till barnkläder och inte nog med det : de säljer även tygdelarna till kläderna, tillklippta och allt! Bara att sy! Fast du kanske vill bara ha mönstre och köpa tyg själv och klippa till? Annars är det en bra sida!

• Lilie

Jag kan rekommendera mönstertidningen Ottobre.
    Fick senaste tidningen idag, jättemycket fina bebiskläder.

Här kan du bläddra i tidningarna på nätet
    www.ottobredesign.com/en/index.html
    men jag tror inte den allra senaste finns med, men dom har mycket bebismönster
    även i tidigare nummer.

• Jennie Brunflo

Jag köpte ett stil och ett burdamönster.

De innehåller flera mönster i ett och det var jättepraktiskt. Man hade ju mönster till flera olika plagg till priset av ett.
    Dessutom tycker jag det är mycket lättare att jobba med stil och burdamönster än med mönster från nätet och tidningar...men det är ju en smaksak.

• Tygtiiger

Burda har en hel del mönster till bebisar, rätt bra grejer tyckte jag, och burdas mönster tycker jag blir bra kläder och är lätta att följa (favoriten är vogue men de har inte så mycket bebiskläder). Gillar inte stil, det har aldrig blivit snyggt när jag syr, men jag är inte så duktig så jag behöver mycket instruktioner.

Satsa på ett mönster på body, overall och hängselbyxor. Tröja och kofta är (tyvärr - jag sydde en jättefin knyttröja till sonen och använde den en gång - bild finns i galleriet ) inte bra på små barn och ett par hängselbyxor är ju lätt att göra om till midjebyxor (och man kan ju anpassa resåren i midjan bra om man syr själv).

Tips för den tjocka filten: på www.babyheaven.se kan man köpa PUL-tyg (vattentätt tyg som andas och kan tvättas i 60 grader), det är tänkt till tygblöjor men om man mejlar till dem kan man få köpa större bitar. Det är jättebra att ha som underlägg om man luftar rumpan eller på gräs där det kan vara lite blött. Fleece ovanpå blir ju mjukt och skönt.

Nu ska jag titta in på trollungar igen - jag är sugen på ett par hängselbyxor med "sverigemönster" på -70-tal!

• ixi

Tack allihop för svaren!

Nu har jag en ända att börja nysta i när jag ska leta mönster o idéer

Ha det gott!

Svar på tråden Mönster till bebiskläder