• Lina Englund

Är det namnet som gör livsstilen?

Vet inte hur många namnforum jag fått läsa att det och det namnet är WT namn och barnet kommer vara HELT utan framtid pga det.
    Så nu vill jag veta hur många det egentligen är som resonerar så, och vilka namn är då egentligen såkallade WT namn? Är det olika beroende på vem som heter det? Som t.ex. om någon skulle påstå att namnet kim är wt, är det mer wt på en tjej eller på en kille?

• Svar på tråden Är det namnet som gör livsstilen?
  • Ankankamon

Det är väl inte så att det är namnet som ställer till det, men jag är benägen att säga att endel föräldrar väljer mindre lämpliga namn till sina barn, och det kan vara ett tecken på att det är "WT" (hur man nu defnierar det) eller helt enkelt mindre lämpliga föräldrar.

www.freakonomics.com/books/freakonomics/chapter-excerpts/chapter-6/

Extrema exempel tas bl.a. upp i den här boken (jätteintressant och jätterolig)

Kim tycker jag inte är WT alls.

Folk som envisas med att stoppa in z,x,q, och extra h:n överallt, där börjar det bli fånigt Men det är ju ingen garanti på att de är dåliga föräldrar, bara att de har (enligt mig) knepig smak för vad som är snyggt, och/eller en överdriven önskan om att deras barn minsann ska vara unika.

• Dr Mupp

Nej det är livstilen som gör namnet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lina Englund

Okej, förstår hur du tänker där. Men om vi tar mig själv som exempel då, jag valde namnet Charlie åt min dotter, är det tecken på wt eller överdriven önskan om något unikt?

• Hannah76
    Lina Englund skrev 2012-08-12 10:59:30 följande:
    Okej, förstår hur du tänker där. Men om vi tar mig själv som exempel då, jag valde namnet Charlie åt min dotter, är det tecken på wt eller överdriven önskan om något unikt?

Charlie är inte wt och inte unikt, så jag tycker inte det säger så mycket alls.
  • odd thingy

Namnet kan ju påverka hur man blir bemött, och på så sätt styra hurdan man blir som person.

• Lina Englund
    Hannah76 skrev 2012-08-12 11:08:06 följande:

Charlie är inte wt och inte unikt, så jag tycker inte det säger så mycket alls.
    Om man ändå kunde få höra det oftare :)
  • Hannah76
    Lina Englund skrev 2012-08-12 11:18:39 följande:
    Om man ändå kunde få höra det oftare :)

Vem säger att Charlie är wt? Eller unikt?

det är ett jättefint namn, tycker jag. På båda könen. 
  • aldrigmer

Namnet avgör inte hur man lever men det kan försvåra att man tas på allvar. Ett gulligt bebisnamn kanske inte är lika lämpligt på en 40-årig karriärist eller en byråkrat i ett statligt verk. Barn blir stora, rent av gamla och en Neo med hår i näsan och gubbmage är inte lika sött som på den jollrande bebin. Jag tycker nog att man ska tänka efter så att namnet inte blir ett kors att släpa på, att det passar i olika åldrar och samhällspositioner.......och tidsåldrar. Hon som gillade det norska namnet Vidkun visste inte att en alltför känd norsk facist hette det, Vidkun Qvistling.

• Ankankamon
    Lina Englund skrev 2012-08-12 10:59:30 följande:
    Gränsen för Charlie går nog om du hade stavat det Tjarly ;) eller Charlee, eller något ditåt.

Charlie är bara gulligt tycker jag.
  • Lina Englund
    Hannah76 skrev 2012-08-12 11:31:18 följande:

Vem säger att Charlie är wt? Eller unikt?

det är ett jättefint namn, tycker jag. På båda könen. 
    Mest gamlingar som reagerat på det, och så självklart några yngre med gammal levnadsstil.

Det tycker jag också :)
Svar på tråden Är det namnet som gör livsstilen?