Någon som lider av eksem i underlivet?
För snart ett år sen började de klia, svida och bränna i mitt underliv. Gick till gynmottagningen och blev behandlad mot svamp i tre olika omgångar/olika preparat då inget hjälpte.
Hade sår och hela underlivet var rött och irriterat. Prov för herpes togs men de var det ej.
Dom gissade då på att jag fått en reaktion på alla olika salvor och att jag bara skulle smöra med mjukgörande salva.
Inte heller de hjälpte så jag tröttnade och gick till en omtalad duktig privat gynläkare.
Han verkade veta vad han pratade om och påstod att jag blivit överbehandlad och fick med mig aloe vera gel hem med order om att smöra flera gånger om dagen med denna enligt honom mirakelgel. Han berättade ena solskenshistorien efter den andra om hur andra blivit hjälpta på nolltid. Men för mig uteblev resultatet.
Gick dit igen och då togs ett biopsi (vävnadsprov), då han misstänkte lichen. Provet visade på eksem och han gav mig rådet att fortsätta med gelen en längre tid.
De hjälpte fortfarande inte och han skrev ut betnovat (steroid typ 3) och en remiss till hudmottagningen skickades.
Väl där fick jag två andra kortisonkrämer emovat och hydrokortison typ 1& 2 och ett tre veckor långt behandlingsshcema.
Bör tillägga att jag bytt ut hela min troslåda till enbart 100%bomulls trosor, slutat använda sköljmedel och enbart parfymfritt tvättmedel. Köper speciella ekologiska 100% bomulls mensskydd på nätet. Har provat äta LCHF i ca 6mån för att minska sockerintaget. Sover naken mm
Besvären ( klåda, sveda, bränna, och sprickor), kommer och går fortfarande. Jag är nästintill synptomfri ca 1 vecka i månaden och ca 1 vecka i månaden är jag gråtfärdig över besvären, dom andra två är "halvjobbiga".
Är rädd för att använda dessa krämer för ofta då jag hört att de kan förstöra slemhinnorna för gott :(
Har nu börjat prova att smöra med babyolja efter varje toabesök.
Är det någon som känner igen sig av mina besvär? För jag antar att jag inte är ensam om detta? Hade varit skönt att komma i kontakt med någon som har egen erfarenhet.
Kommer jag få leva med eksemen livet ut?