• Mymla

Torktumla kläder som ej tål torktumling?

Eftersom jag bor i lägenhet med gemensam tvättstuga så har jag inte möjlighet att hängtorka tvättade plagg, utan måste torktumla eller i torkskåp för att kläderna ska hinna torka. Har dock upptäckt att de flesta barnkläder är märkta med "Tål ej torktumling" vilket förmodligen förklarar att de ser fula och slitna ut bara efter några tvättar. De krymper också väldigt mycket och färgerna ser allmänt risiga ut. Hur löser man detta? Kläderna måste ju hinna torka innan tvättiden är slut :(
    Finns det märken som tål torktumling bättre? Använder mestadels kläder från PoP, Lindex, Åhléns, ja det vanliga utbudet. Konstigt tycker jag att just barnkläder som måste tvättas så ofta inte tål en sån vanlig behandling som tumling. 

• Svar på tråden Torktumla kläder som ej tål torktumling?
  • Eleonor01

De flesta kläder tål att hängas i torkskåp. Det står iaf på pops hemsida på respektive plagg.

• Mymla
    Eleonor01 skrev 2012-08-12 14:36:56 följande:
    De flesta kläder tål att hängas i torkskåp. Det står iaf på pops hemsida på respektive plagg.
    Men krymper de inte av värmen då? Eller är det själva tumlingen som förstör plaggen?
  • Eleonor01

Om det står att man får torka i skåp så ska det funka utan att det krymper. Pop har en sida med frågor å svar. Kolla där om du e osäker på just dina plagg

• Lindir

Skaffa en hopfällbar torkställning och häng upp de plagg som inte skall tumlas i lägenheten.

Rude and not ginger
  • Mymla

Ska testa att endast skåptorka då, samt torkställ i lägenheten! Får se om nästa omgång nya kläder håller sig snygga längre. 

• Mymla

Någon som har koll på vad som händer om man tvättar i 60° istället för rekommenderade 40°? Känns inte som att kläderna blir rena i 40°. Hade för några år sedan problem med klädmal och då rekommenderades att tvätta i 60° för att ta kål på ev äckliga insekter, och fortsatte att tvätta allt i 60° efter detta (trots att de försvann) bara för att vara på säkra sidan.

• Rigmor Mortis

Jag torktumlar det mesta, även sådant som står att det inte bör tumlas. Den förkrossande majoriteten av kläder tål tumling i låg temperatur.

Svar på tråden Torktumla kläder som ej tål torktumling?