• MissTurnip

Nedladdning, åsikter?

Jag pratar om olaglig nedladdning på internet. 
    Ibland laddar jag ner ett program, bara då och då. Och oftast är det bara mjukvaror som ändå kostar på tok för mycket än vad det är värt. Jag laddar aldrig ner musik, utan köper lagligt, och jag ser på det som att jag får ladda ner lite gratis ibland, det blir aldrig mer än en gång varannan månad i alla fall... 
    Men hur ser ni på nedladdning? Hur ser ni på om man bara laddar ner någon gång ibland, som jag? Nästan alla har ju gjort det, mina föräldrar har tillochmed gjort det.  

• Svar på tråden Nedladdning, åsikter?
  • slazh

Med det billiga uppgraderingserbjudandet till Microsoft Windows 8 som gör det möjligt att köpa det för ca 350kr om man äger en tidigare version av Windows så betalar jag gärna. Ett nytt spel för 400kr är också helt okej. 8000kr för Adobe Photoshop är för mycket pengar även om jag tycker att det är det helt klart bästa bildbehandlingsprogrammet. Musik och film som man köper kommer ofta på skivor vilket jag tycker är väldigt osmidigt. Telias digitala filmuthyrning är ju ett alternativ som jag såg nån artikel att det har gått bra för.

• frågvis

Jag tycker att det är helt ok att ladda ner.
    Vi kommer att byta till en internetleverantör som inte lämnar ut uppgifter om sina kunder och då kommer jag att ladda ner i större utsträckning.
    Mest film, men även program till datorn, spel och kanske även musik. 

• pluvdo

Jag laddar ner mycket. Dock främst dokumentärer från brittisk TV och jag skulle bli väldigt förvånad om någon kom och arresterade mig för det.

• odd thingy

Eftersom bolagen inte vill ha mina pengar och inte erbjuder Hulu eller liknande prenumerationstjänst i Sverige är nerladdning det enda sättet jag kan följa det 50-tal tv-serier från USA, Kanada, Australien och Storbritannien som jag följer. 

• Regnig måndag

Jag anser att mediaindustrin måste tänka om och tänka nytt.
    Allt idag går ut på att bevara det som alltid har varit, de hänger helt enkelt inte med. Oavsett lagstiftning kommer pirater alltid ligga minst ett steg före. Så istället för att jaga pirater behövs nyskapande, tex att göra det fritt men med reklam.

Det är inte ok att ladda ner illegalt, inte ens "lite grann".

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Rakad Apa

Jag laddar ner musik, film och tv-serier. Är det något jag gillar så köper jag det original efteråt. Känns dumt att lägga ned pengar på något som kanske är dåligt, typ som att köpa grisen i säcken.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • MissTurnip
    Rakad Apa skrev 2012-08-12 16:34:40 följande:
    Jag laddar ner musik, film och tv-serier. Är det något jag gillar så köper jag det original efteråt. Känns dumt att lägga ned pengar på något som kanske är dåligt, typ som att köpa grisen i säcken.
    Det är där jag håller med dig! Jag skulle en gång ladda hem ett program om heminredning för nästan 600 kr, men när jag laddade ner det för att testa det innan (skulle köpa det sen om det var bra för att stödja liksom), och det visade sig vara apdåligt! 
  • Rakad Apa
    MissTurnip skrev 2012-08-13 01:42:38 följande:
    Det är där jag håller med dig! Jag skulle en gång ladda hem ett program om heminredning för nästan 600 kr, men när jag laddade ner det för att testa det innan (skulle köpa det sen om det var bra för att stödja liksom), och det visade sig vara apdåligt! 
    Bra där! Då sparade du 600 pix Nya filmer som jag sett fram emot går jag däremot och ser på bio för upplevelsen skull.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • slazh
    Uptown skrev 2012-08-15 19:39:39 följande:
    Finns ju så gott om gratis alternativ nu för tiden så det behövs knappast. Här finns mycket att att ladda ner t.ex laddagratis.se/ helt gratis.
    Har du kollat under Internet & mail på den sidan du länkade till?
  • Texasthecat

Jag laddar ner musik och TV-serier då det ofta tar en evighet innan de kommer på svensk TV och vill inte ha en massa spoilers när jag är ute på internet. Köper oftast dem på DVD senare. Lyssnar mest på musik via spotify där jag har premium, men det finns mycket musik jag inte kan hitta i Sverige t ex Spel och Anime musik.

Go suck on a lemon or something...
Svar på tråden Nedladdning, åsikter?