• Mollly

Resa till Egypten med barn.

Vi har nästan bestämt oss för att resa till Egypten i November. Dottern kommer vara 3 år då. Är det något speciellt man ska tänka på när man reser med barn? Ska vi vaccinera även henne med twinrix?  Vill ha så mkt tips som möjligt för att göra resan enklareSkrattande

• Svar på tråden Resa till Egypten med barn.
  • Tiiipsy

Är föredetta resesäljare och har varit i Egypten många ggr och mina tips:
    Undvik glass, mjölkdrinkar, sallader, kalla såser och bakverk med grädde.
    Handsprit är ett måste, sprita händerna så fort ni eller barnen tagit i pengarna (de är sjukt smutsiga och är oftast boven till magsjuka)
    Det är väldigt varmt på dagarna men då det är ökenlandskap så kan temp sjuka ordentligt på kvällarna, runt 15-18 grader. Så ta med en tjockare tröja.
    Ang vacc. Så tycker jag du bör ringa din vårdcentral, det ändras hela tiden och de ska vara uppdaterade och veta...:)

Annars vill jag bara säga att Egypten är ett väldigt intressant land! Man får mycket för pengarna..:)

• garib

UD varnar för att resa till vissa delar av Egypten.Läs på hemsidan.

• Gladskit

Vi har varit i Egypten 4ggr med vår pojke som nu är 6,5 år gammal. Första gången vi reste dit var han knappt två år. Alla i familjen är vaccinerade med twinrix. Vi har också valt att ta Dukoral varje gång.
    Det är ett drickvaccin som främst är mot kolera och dess verkan mot andra typer av magsmittor är inte vetenskapligt bevisad. Men vi har ALDRIG blivit magsjuka på våra resor och då har vi ändå blivit mer och mer liberala för varje gång. Första gångerna åt vi ingen glass, inga grönsaker, inga kalla röror, inget sånt alls. Plus att vi spritade händerna typ 100ggr per dag. Nu senast i mars/april spritade vi knappt händerna alls och åt allt!
    Så jag vill ändå tro att det har viss effekt, i varje fall för oss. Eller så har vi haft tur

Annars är det barnvänligt, all inclusive är soft när man har barn och gillar man att snorkla så är det ett underbart resmål. Solskyddskläder är bra på barn om solen är stark dagtid. Eller så smörjer man noga och låter sen barnet gå i badbyxor och en långärmad bomullskjorta som är halvt öppen, ärmarna kan man rulla upp litegrann. Det är ett perfekt strandplagg, blir det lite blött gör det inget heller eftersom det torkar snabbt.

Badskor är nästan ett måste i och med att det ofta är stenigt på stränderna och det kan finnas sjöborrar och fiskar som sticks. Men det kan man köpa billigt på plats.

• Mälaröbo

Vi har varit där 4 gånger. Första gången var barnen 2 och 5 år. Alltid i slutet av oktober.
    Vi har ätit glass från gatustånd, mat från alla möjliga restauranger, glömt att sprita oss osv.osv. och aldrig blivit magsjuka
    Första gången tog jag med några koftor men eftersom temperaturen var runt 27 grader vid midnatt så slutade jag med det. 

Vi har inte haft täckande kläder på barnen, men sett till att vi alla varit ordentligt insmorda + att barnen alltid var i skuggan mellan baden.  

Vi vaccinerade oss alla med Twinrix och hoppade över Dukoral.   

• Tiiipsy

Då skulle jag nog påstå att ni, mälaröbo har haft en ordentlig TUR när ni vart där...:)

• Tiiipsy

Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra när jag reser dit första gången...:)

• belovedkids

Jag har bara hört att "alla" som åker dit får magsjuka, så jag började nästan ångra att vi bokade resan... Känns roligare nu :) Vi ska åka till Sharm Plaza Resort, någon som vart där?
    (ursäkta att jag lånar tråden lite Molly)

• Gladskit

Jag tror att långt ifrån alla som åker blir sjuka.
    Det var nog värre för några år sedan, numera när det finns så många stora hotellkomplex (och fler blir det) så hårdnar konkurrensen om resenärerna och håller man inte hygienen och serverar fräsch mat så får man heller inga gäster.

Sharm plaza resort har jag tyvärr inte varit på!

Svar på tråden Resa till Egypten med barn.