• Anonym (Vad är detta?)

Vad har min pojke fått i halsen? Någon som vet?

Hej kan någon hjälpa mig vad min son ka ha i halsen. Han har gått i en månad och harklat och hostat men jag trodde att han hade bara retthosta och har alltså gett han hostdämpade. Men idag så frågade jag min son hur känns det när du hostar och harklar så säger han att det gör inte ont han upplever att det är något som han stör sig i halsen. Jag tänkte nu får jag titta hur det ser ut i halsen. Jag tog mob och tände på lampan så ser ner i luftstrupet under högra delen så var det lika stort som en finne i vit akrtigt precis så när man har halsfluss men den här var stor och vit. Jätte konstig jag  hoppas ni förstår vad jag menar och kanske kan hjäpa mig. Imorgon biti ska jag ringa till vårdcentrelen dem måste titta vad det är med är orolig. Någon där ute som vet vad det kan vara för något är tacksam för svar MVH orolig mamma

• Svar på tråden Vad har min pojke fått i halsen? Någon som vet?
  • Anonym (Vad är detta?)

Jasså men han har varken feber eller något. Kan man ha halsfluss utan att ha feber? Han har bara på ena sidan och det gör inte ont när han sväljer

• Anonym (Vad är detta?)

Jag vet inte vad det heter men jag tror det heter tonsillerna . Är det farligt med halsböld?

• Anonym

Bara på ena sidan? Du får ringa 1177 och rådfråga, här blir det nog bara gissningar.

• Mammat3

Kan va svamp med. Min son hade en stor vit klump precis vid mandlarna. Trodde det var halsfluss men det var det inte. Gav honom vischyvatten (stavning?) efter 2 dagar försvann klumpen.

• Anonym (Plupp)

Det låter mer som såna där klumpar man kan få i tonsillerna, det är matrester och bakterier och ofarligt. Ibland kan man lyckas pilla loss dom eller "suga" loss dom inifrån munnen. De är vita, bruna eller gulaktiga och luktar förfärligt när de kommer ut! Och de kan irritera en ifall de sitter så man känner dom.

• Racer x

Varför inte ringa upplysningen direkt istället för att sätta dig vid datorn och rådfråga FL där det bara blir gissningar?

• Rådjur

Hmm kan det vara en halsmandelssten som han fått ?

Det är typ rester av mat som samlas i håligheter i halsmandlarna, och bildar en "klump" som är typ gul eller vit. Det kan ge en störande känsla i halsen.

Såhär ser det ut!
         http://www.primehealthchannel.com/wp-content/uploads/2011/01/Tonsil-Stone.jpg

Om det är en halsmandelssten så går dom att pilla bort själv med tops el liknande. Sök "tonsil stone removal" på youtube så får du upp massa resultat - men jag varnar dig, det är rätt äckligt. 
    Tror nog man kan söka hjälp hos vården för att ta bort dom om man inte kan göra det själv.      

• Anonym (Vad är detta?)
    Racer x skrev 2012-08-12 19:50:42 följande:
    Varför inte ringa upplysningen direkt istället för att sätta dig vid datorn och rådfråga FL där det bara blir gissningar?

Har redan pratat med dem men dem verkade inte så kunniga
  • Anonym
    Anonym (Vad är detta?) skrev 2012-08-12 19:57:16 följande:
    Har redan pratat med dem men dem verkade inte så kunniga

Frågan är ju om du blir lugnare av att läsa vad alla okunniga på FL gissar och hittar på...
  • Schrewelius85

Precis så artade sig min halsfluss. Som om jag hade nåt som fastnat i halsen. Fick antibiotika. Så kolla upp det :)

• Anonym
    Mammat3 skrev 2012-08-12 19:49:29 följande:
    Kan va svamp med. Min son hade en stor vit klump precis vid mandlarna. Trodde det var halsfluss men det var det inte. Gav honom vischyvatten (stavning?) efter 2 dagar försvann klumpen.

Bikarbonat, funkar också bra att blanda med uppkokt vatten. Låt svalna och gurgla.

Jag var "halsbarn" som liten. Kommer ihåg hur jag hade "något som störde". Tror på att gurgla! Vet att jag kunde trycka med fingret i halsen, och det kunde försvinna...
  • Anonym (Vad är detta?)

Tack alla trots att några här tyckte att man bara gissar så är ni här på FL mer kunniga än dem på 1177.

• Anonym (Vad är detta?)
    Rådjur skrev 2012-08-12 19:51:51 följande:
    Hmm kan det vara en halsmandelssten som han fått ?

Det är typ rester av mat som samlas i håligheter i halsmandlarna, och bildar en "klump" som är typ gul eller vit. Det kan ge en störande känsla i halsen.

Såhär ser det ut!
         www.primehealthchannel.com/wp-content/uploads...

Om det är en halsmandelssten så går dom att pilla bort själv med tops el liknande. Sök "tonsil stone removal" på youtube så får du upp massa resultat - men jag varnar dig, det är rätt äckligt. 
    Tror nog man kan söka hjälp hos vården för att ta bort dom om man inte kan göra det själv.      

Just precis så där ser dem ut tack så mycket. När jag såg bilden så ser det ut som jag ser min sons. imorgon ska jag ringa vårdcentralen så får vi se vad dem säger tack en gång
  • Anonym
    Anonym (Vad är detta?) skrev 2012-08-12 21:45:52 följande:
    Tack alla trots att några här tyckte att man bara gissar så är ni här på FL mer kunniga än dem på 1177.

Mer kunniga än utbildad sjukvårdspersonal som på daglig basis jobbar med detta? Hmm...vad var det dom sa till dig egentligen?

Varför det bara blir gissningar här på FL är för att ingen här kan varken se eller undersöka ditt barn, vilket krävs för en tillförlitlig diagnos (tillsammans med adekvat utbildning förstås). Det enda vi har att gå på är dina subjektiva beskrivningar. Så ja, det kan inte bli annat än gissningar om möjliga alternativ, inga diagnoser. Det är viktigt att ha i åtanke.
  • Anonym (Vad är detta?)
    Anonym skrev 2012-08-13 15:05:06 följande:
    Mer kunniga än utbildad sjukvårdspersonal som på daglig basis jobbar med detta? Hmm...vad var det dom sa till dig egentligen? Varför det bara blir gissningar här på FL är för att ingen här kan varken se eller undersöka ditt barn, vilket krävs för en tillförlitlig diagnos (tillsammans med adekvat utbildning förstås). Det enda vi har att gå på är dina subjektiva beskrivningar. Så ja, det kan inte bli annat än gissningar om möjliga alternativ, inga diagnoser. Det är viktigt att ha i åtanke.

Den ssk som jag pratade med sa bara " jag tycker du ska ringa till vårdcentralen för det där låter inte bra," då frågade JAG men vad tror du att det kan vara. Hon sa det kan jag inte svara på det åter står att imorgon. Så kunnig va hon. Men iallafall så var jag idag hos läkaren och han sa precis som här på FL att han har fått tonsil stenar som han drog ut, ang den här retthostan hade ingen samband med dessa stenarna. Fick utskrivet hosdämpade samt slemlösande. Jag krävde inte att någon ska undersöka min pojke för det är ju omöjligt men kanske lite tips. Måste man vara då nedlåtande för det. Men ja ja tack ni som har hjälpt mig ....
  • Anonym

SSK's jobb är inte att ge diagnoser. Jag kan inte som ssk tex gå och säga till en patient " du har den och den sjukdomen" även fast jag vet att hon/han har det, det är inte mitt jobb. Vi har inte det medicinska ansvaret.

Meningen med mitt inlägg är inte att vara nedlåtande, utan att ha vissa saker i åtanke när man söker svar på allmänna internetforum om medicinska åkommor, att det inte på något sätt kan ersätta sjukvården. Visst kan man söka ideer, men skulle jag bli sjuk så vill jag ha en professionell sjukvårdskontakt. Precis som att jag vill bli undersökt av en läkare på sjukhus och inte bara den som sett alla avsnitt av Cityakuten och Greys Anatomy på tv.

Svar på tråden Vad har min pojke fått i halsen? Någon som vet?