• Anonym (puh)

Medicin som hjälper mot social fobi? går under snart

jag håller på att gå under pga sociala fobin... funderar starkt på att snart åka in akut till psyket och lägga in mig ... fattar inte hur jag ska orka leva livet alltså... är det någon som har blivit hjälpt, och om inte helt, lite, av medicin? Vilken medicin isåfall och på vilket sätt blev ni hjälpta? Måste göra något åt detta nu annars orkar jag helt enkelt inte mer.

• Svar på tråden Medicin som hjälper mot social fobi? går under snart
  • Blaha

Sertralin har hjälpt mig otroligt mycket!

Utan sertralin kan jag inte svara i telefon, öppna dörren när det ringer på, isolerar mig, kan inte ens träffa vänner...

Om du mår akut dåligt så tycker jag att du ska åka till akutpsyk. Du kan fortare få medicin.

• Lillis80

Har du provat terapi, typ KBT? Medicinering tar man väl allra sista hand. Jag har träffat så många som tror att de inte kan må bra utan sina piller, och stoppar i sig mot depression, ångest och allt möjligt, istället för att försöka lösa problemet istället. För de flesta kan faktiskt bli bra hjälpta utan mediciner - tro mig! Ha lite tilltro till dig själv. Du är starkare än du tror!

• Anonym (puh)

Jag har gått i terapi i sju år... provat allt möjligt... självklart är medicin det man inte provar i första hand... har testat många mediciner också... så jag famlar verkligen i mörkret nu kan man säga...

• Fru Zäll

Medicin är inte alltid svaret på allt. Jag har social fobi äter inga mediciner för sitter bara i skallen på mig. Jag har blivit mkt bättre än vad jag var för något år sedan. Jag utsätter mig själv för svåra situationer och till slut klarar man det.

• Anonym (puh)
    Blaha skrev 2012-08-12 21:25:58 följande:
    Sertralin har hjälpt mig otroligt mycket!

Utan sertralin kan jag inte svara i telefon, öppna dörren när det ringer på, isolerar mig, kan inte ens träffa vänner...

Om du mår akut dåligt så tycker jag att du ska åka till akutpsyk. Du kan fortare få medicin.
    Tack för ditt svar! Ska kolla vad det är för typ av medicin... Fler som har svar på min fråga (ja utifrån er själva då förstås) i TS får jättegärna skriva
  • Anonym (Malin)
    Fru Zäll skrev 2012-08-12 22:38:28 följande:
    Medicin är inte alltid svaret på allt. Jag har social fobi äter inga mediciner för sitter bara i skallen på mig. Jag har blivit mkt bättre än vad jag var för något år sedan. Jag utsätter mig själv för svåra situationer och till slut klarar man det.

Haha klart det sitter i skallen... Allt har  med kemi att göra, även beteendeterapi fungerar på atomnivå.
    Medicin är oftast det bästa men terapi kan vara ett bra komplement.
  • Anonym (piller funkar)

Käkade Sertralin, det gick över på två veckor och har inte kommit tillbaka. Satte ut pillren efter ett år.

• Anonym (sol)

Sertralin hjälper mig också, plus att jag tar inderal vid behov om jag tex ska prata inför folk (hjälper mig mot darrning på rösten),

• Anonym (piller funkar)

Det kanske hade funkat med terapi för mig, jag vet inte.. Fick ett telnr till ett ställe där man kunde ställa sig i kö, men tror ni jag vågade ringa det eller? :) Var en stor prestationför mig att ringa vc oc ta mig dit...
    Rek fö vc, de kan detta och har möjlighet att följa upp.

Svar på tråden Medicin som hjälper mot social fobi? går under snart