• brownbear

Att läsa till sjuksköterska med endast matte A och B

Skrev min fråga i ssktråden men gör ett nytt inlägg i hopp om fler svar både från ssk studenter och de som ska söka:

Jag har en liten fråga till er som läser till ssk.

Om man ska söka in till sskprogrammet till våren och inte är en hejare på mattematik, bara läst matte A och B. Hur kan man bäst redan nu börja förbereda sig för den omtalade läkemedelsberäkningen?

Vilken matte kurs av A och B anser ni är bäst att repetera då det var ett par år sedan man läste matte?

Hur har ni andra gjort som haft det svårt med matte och bara läst matte A och B innan ni börjat på ssk programmet? Har ni med bara A och B matte klarat läkemedelsberäkningarna på första försöket?

Är det smartare av mig att söka till de högskolor med lägre antagningspoäng som ( Blekinge Tekniska Högskola, Mälardalens Högskola, Högskolan Jönköping, Högskolan Skövde,Skellefteå m.m) då det kanske är fler som har lite svårt för mattematik och man på så sätt blir fler som kan hjälpa varandra? Brukar Lärarna erbjuda extra stöd vid svårigheter med Läkemedelsberäkningen?

Tacksam för svar
  • Svar på tråden Att läsa till sjuksköterska med endast matte A och B
  • Lemio

Du jag kämpade mej igenom matte a och b! Hatar matte! Men klarade all läkemedelsmatte på första försöket. Det är mycket lättare än annan matte. Klarade JAG det så lovar jag dej att du klarar det :p

• Lemio

Och du får extra hjälp om du behöver. Men oroa dej inte för att söka! Absolut inte! :)

• brownbear

haha, såg att texten blev bara halv eller något, kul att du kunde se hela frågan i alla fall. 

Skriver om frågan igen...

Om man ska söka in till sskprogrammet till våren och inte är en hejare på mattematik, bara läst matte A och B.

Hur kan man bäst redan nu börja förbereda sig för den omtalade läkemedelsberäkningen?

Vilken matte kurs av A och B anser ni är bäst att repetera då det var ett par år sedan man läste matte?

Hur har ni andra gjort som haft det svårt med matte och bara läst matte A och B innan ni börjat på ssk programmet?

Har ni med bara A och B matte klarat läkemedelsberäkningarna på första försöket? 

Är det smartare av mig att söka till de högskolor med lägre antagningspoäng som ( Blekinge Tekniska Högskola, Mälardalens Högskola, Högskolan Jönköping, Högskolan Skövde,Skellefteå m.m) då det kanske är fler som har lite svårt för mattematik och man på så sätt blir fler som kan hjälpa varandra?

Brukar Lärarna erbjuda extra stöd vid svårigheter med Läkemedelsberäkningen?

Tacksam för svar

• Elaifiknow

Hur gör du kopplingen lägre antagningspoäng = studenterna är sämre på matematik?

Hjälpas åt som studenter kan man ju göra ändå, det är bara att gå ihop några stycken. Hur kommer det sig att du är orolig för läkemdelsberäkningen redan innan du börjat studera? De ssk jag känner har snarare pratat om patofysiologin som "den svåraste kursen".

• brownbear
    Elaifiknow skrev 2012-08-13 10:06:32 följande:
    Hur gör du kopplingen lägre antagningspoäng = studenterna är sämre på matematik?

Hjälpas åt som studenter kan man ju göra ändå, det är bara att gå ihop några stycken. Hur kommer det sig att du är orolig för läkemdelsberäkningen redan innan du börjat studera? De ssk jag känner har snarare pratat om patofysiologin som "den svåraste kursen".
    Menar inte att studenterna är sämre överlag på mattematik men jag tänker så att de som har top betyg söker sig oftast till de skolor med mer status eller de som har ett universitetsjukhus anslutet. Jag vet att det finns de som är jätte bra på mattematik på de skolor med lägre antagningspoäng men tror att variationen på matte kunskaperna bland studenterna blir större på de med lägre antagnings poäng.

jag började bli skrämd då en nära släkting till mig berättade att hxn kuggat flera gånger på läkemedelsberäkningen. Jag blir lätt nojig och det i kombination med att jag vet att jag inte är bra på mattematik gör att jag gärna innan vill vara förberedd.
  • Lemio

Jag var oxå rädd för matten innan. Men som ovan skrev, sjukdomsläran i t3... Den är inte att leka med! Tror vi hade läkemedelsmatten samtidigt som den oxå.. Men matten är ju inte "klurig" matte.. Utan mer förstånd. Har du kollat på hur matten ser ut? Sen är det ju lättare med matten när man lär sej vården och kan börja tänka "är svaret en rimlig dos jag kan ge patienten eller låter det helt galet?".

• Sweet life

Läkemedelsräkningen måste man ha 100% rätt på. Alltså så betyder ett litet slarvfel en kuggad tenta...

Där jag läste behövde man iaf bara göra om de eller den delen man hade fel på.

Jag kuggade matte B 3 gånger innan jag fick den godkänd, och läkemedelsräkningen klarade jag på en gång..

• Guld Nougat

Ett tips är att läsa en kemi a bok och då framförallt om hur man räknar på spädningar.

• brownbear

Jo, jag har kollat lite på matten och en del verkar inte allt för svårt med det som jag tror kommer bli svårt är att räkna ut droptakten och hur mycket man ska späda ett läkemedel, omvandla olika enheter m.m.

• Scilia

Läste till ssk i göteborg.

OROA DIG INTE för läkemedelsberäkningen!! Inte i närheten av "vanlig matte"!

Det är lite plus, minus, gånger och delat.

Som sagt, oroa dig inte!
    Man behöver vara noggrann, man får hjälp om man behöver!

Svar på tråden Att läsa till sjuksköterska med endast matte A och B