• Majbebis2012

Vad menar man egentligen med invikta tummar?

Ja, som rubriken lyder. Det ska ju försvinna efter en tid, men jag ser min kille ha det ibland. När han sover tex.. Han öppnar dom ju ofta! Griper efter saker i gymmet. Men som sagt, får de aldrig vara invikta efter 2 mån ålder? Han är 3 månader idag.. Sen vill jag även passa på och fråga, för hans fallreflex gör sig väldigt påmind nuförtiden. Speciellt vi insomning på rygg... Kan då ske 10 ggr på 20 min! ALDRiG annars gör han så. Normalt?

• Svar på tråden Vad menar man egentligen med invikta tummar?
  • pmb

Det där med invikta tummar är väl dom om har så typ hela tiden, konsekvent.
    Att fallreflexen gör sig påmind har säkert att göra med att ditt barn upptäcker världen och kanske drömmer en massa. Om det bara är i sömnen skulle inte jag vara orolig, men fråga på bvc så får du se vad dom säger :)

• Majbebis2012

Ja, jag tänkte väl det. Kan väl inte vara hela världen om han känner för att ha tummarna så ibland!

pmb skrev 2012-08-13 13:14:28 följande:
    Det där med invikta tummar är väl dom om har så typ hela tiden, konsekvent. Att fallreflexen gör sig påmind har säkert att göra med att ditt barn upptäcker världen och kanske drömmer en massa. Om det bara är i sömnen skulle inte jag vara orolig, men fråga på bvc så får du se vad dom säger :)

• pmb

Precis. Och barn knyter väl ihop händerna sådär med tummen innerst när dom tar i och så, länge under uppväxten. Det är väl mer om det ser ut som att dom inte kan ta ut tummen eller nåt...man borde se om det ser konstigt ut :)

Svar på tråden Vad menar man egentligen med invikta tummar?