• Anonym (hmm?)

Hur mycket är företaget värt?

Har fått en ny vän som äger ett ganska känt företag. Företaget har väldigt gott rykte och har minst 100 kunder.
    Vännen brukar säga att han skulle bli miljonär om han sålde det och jag vet inte riktigt om jag kan tro på honom?

Företaget har fått ett diplom för att han omsatte 10 miljoner för 10 år sedan. Och det var 6 anställda. Idag är de 20 anställda och omsätter förmodligen mer.

Någon som vill förklara vad omsättning innebär? Stämmer det att han blir miljonär om man utgår det jag skrivit här?

Tack!

• Svar på tråden Hur mycket är företaget värt?
  • MajaVira

Omsättning är ju bara vad företaget sålt för under ett år, har inget att göra med vinsten. Ett företag som säljer för 15 miljoner och har kostnader på 20 miljoner är ju inte direkt värt särskilt mycket...

allabolag.se finns lite grundläggande info om alla företag, även om företagens värde inte går att se. Beroende på typ av företag kan det ju värderas baserat på tillgångar (maskiner, produkter som finns i lager, patent etc) och/eller baserat på framtida vinstpotential.

Så hur mycket han kan sälja företaget för kan ingen här svara på, beror helt på hur lönsamt företaget är och även vilken bransch det gäller.

• Anonym

Ja, det tror jag. Omsättning innebär ju hur mycket pengar företaget får in. En del av dessa pengar går till att täcka kostnader - produktionskostnader (om sådana finns), lokalkostnader, löner o.s.v. Och det som blir kvar efter att dessa kostnader har betalats utgör en vinst. Om företaget omsatte 10 miljoner då, och hade kostnader för 9 miljoner så blev vinsten 1 miljon. Om det är ett företag med ett bra kundunderlag, gott rykte och en bra omsättning så skulle det företaget säkert vara värt flera miljoner om det skulle säljas. Då skulle alltså någon betala för att ta över företage - namnet, kundkretsen och allt som tillhör. Sköter man sitt företag bra så är det inte ovanligt att ha åtminstonde 10% av omsättningen i vinst, även för ett producerande företag som har höga omkostnader...

• Anonym

Leta upp bolaget på allabolag.se, kolla vad vinsten var förra året. Gå in på någon sida med börskurser och leta rätt på ett bolag i liknande bransch och ta reda på dess P/E-tal, det brukar finnas angivet. Ta P/E-talet och multiplicera din väns bolags årsvinst med det beloppet så har du en mycket ungefärlig värdering.

Exempel: din väns företag är i datakonsultbranschen. Enligt allabolag.se har din väns bolag en vinst på 3 Mkr under förra året. Kolla på www.di.se/borssidor/small-cap/, finn där Avega Group som är i samma bransch. Under rubriken Rapporter hittar du en bit ned P/E-talet 12,82 (förvisso för året 2010, men det får duga). Då är din väns bolag värt 3*12,82=38.46 miljoner kronor.

OBS: grov approximation, då man egentligen måste hålla tungan rätt i munnen avseende vilken vinst man räknar med (olika sorters EBIT, efter skatt, osv). Och noterade bolag värderas oftast annorlunda än onoterade (vid notering krävs mer styrning och rapportering, vilket minskar risk, å andra sidan finns det kanske mindre potential, osv osv).

En annan supergrov approximation är att bolaget är värt 10 gånger omsättningen, givet att det går med vinst.

Bolagsvärdering är ingen enkel sak. Men att din vän skulle få in några miljoner för bolaget vid försäljning känns rätt sannolikt, givet att det är välskött och visar svarta siffor.

• sextiotalist

Inte helt omöjligt, är det ett företag med gott renomé, bra kundkontakter, väl skött så kan det vara värt flera miljoner, men är det ett företag med bara yta, ingenting.

• Anonym (-)
    Anonym skrev 2012-08-13 14:32:26 följande:
    En annan supergrov approximation är att bolaget är värt 10 gånger omsättningen, givet att det går med vinst.
    10 gånger omsättningen tycker jag låter extremt högt, nästan oavsett vilket bolag det är. På OMX börser (Sverige, Finland och Danmark) finns det totalt en handfull bolag som värderas så högt och inte är förhoppningsbolag (bioteknik, prospekterings/gruvbolag, osv) där omsättingen förväntas stiga kraftigt om några år.

Runt 10 gånger vinsten kanske är rimligt om det är börsnoterat, men ett onoterat mindre bolag har betydligt fler risker (mer personberoende, mindre genomlyst, betydligt mera svårsålt än ett noterat innehav, osv).  Kanske fem gånger vinsten skulle vara rimligt, i min mening.
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2012-08-13 16:52:53 följande:
    10 gånger omsättningen tycker jag låter extremt högt, nästan oavsett vilket bolag det är. På OMX börser (Sverige, Finland och Danmark) finns det totalt en handfull bolag som värderas så högt och inte är förhoppningsbolag (bioteknik, prospekterings/gruvbolag, osv) där omsättingen förväntas stiga kraftigt om några år.

Runt 10 gånger vinsten kanske är rimligt om det är börsnoterat, men ett onoterat mindre bolag har betydligt fler risker (mer personberoende, mindre genomlyst, betydligt mera svårsålt än ett noterat innehav, osv).  Kanske fem gånger vinsten skulle vara rimligt, i min mening.
    Oj, sorry, 10 x vinsten ska det förstås vara. Och så kan man höfta med 5-10% marginal om man inte är bekant med omständigheterna i branschen. Fast är man inte det ska man nog inte värdera för köp, förstås :)

• Anonym

Grovt räknat, för företag i den storleken du talar om brukar man värdera företag till antingen 5 x årsvinsten (brutto) eller omsättningen/3, lite olika för olika branscher. Men det är GROVT räknat. Omsättningen är en tämligen värdelös siffra om än överskattad i Sverige, internationellt talar man aldrig om omsättning: GM (General Motors) omsätter väl ungefär i paritet med Sveriges BNP men går dock med några MILJARDER i förlust = värdelöst företag då ägarna hela tiden tvingas pytsa in mer pengar. En kompis till mig omsätter "bara" 13 miljoner men har en bruttovinst på ca 6 miljoner!! = JA tack! = MYCKET bättre företag än GM.

• Finans

Rätt nördigt inlägg - låter som svensk avundsjuka - men absolut. Både då och speciellt nu (3 år efter du skrev inlägget) bör bolaget va värt ett antal miljoner.

Värdering utifrån endast omsättning är svårt. 6 anställda på 10 miljoner i omsättning låter dock helt okej för kostnadsbilden. Därav kan vi anta bolaget har ett relativt bra resultat på ca. 15% EBIT (Rörelseresultat).

Skulle vi anta att det är samma siffror 2012 (20 miljoner istället) innebär detta 3 miljoner i EBIT (15%). Ta detta gånger 6-8x nånstans för ett relativt snabbväxande bolag så har du ca 20 miljoner. Därefter dras skulder bort och kassa till, men på ett ungefär.

3 år senare (idag) så borde det vara  30-50 miljoner. Svårt att uppskatta med så lite information.

"Diplomet" du talar om är troligtvis gasell utmärkelse. Att det växer. Samt omsättning beskriver bara hur mycket du säljer.

Svar på tråden Hur mycket är företaget värt?