• adrianne

    Hur går det till? När man väl bestämmt sig,,

    Jag och min man har precis bestämt oss för att adoptera. Så jag undrar lite om ni som gjort det kam hjälpa mig men några frågor. Hur lång tid tar utredningsprossesen? Vad ska man tänka på? Vi har pratat om att skriva in oss i BV och adoptera från CSS i Taiwan, någon som har erfarenhet av det?. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur går det till? När man väl bestämmt sig,,
  • Emeli

    Det går inte att säga generellt att utredningen tar si eller så lång tid. Det varierar från fall till fall, från kommun till kommun. Det kan vara kö i kommunen för att få starta upp osv. Innan utredningen måste ni gå en obligatorisk föräldrautbildning för blivande adoptivföräldrar. Er kommun anvisar er till vilken utbildning ni ska gå. Med intyg om genomgången utbildning i er hand kan ni be att er kommun startar medgivandeutredningen.

    De flesta brukar träffa sin(a) utredare åtminstone 4 gånger, och proceduren brukar i okomplicerade fall ta ca 6 månader. Detta kan dock som sagt variera.

    Under tiden ni väntar kan ni förbereda er på olika sätt (utöver den obligatoriska kursen). Ni kan läsa tillgänglig litteratur i ämnet, ni kan engagera er i en eller flera adoptionsorganisationer och på så sätt komma i kontakt med familjer som har adopterade barn i olika åldrar, ni kan spara pengar, inreda barnkammare, fotografera er i olika situationer, kanske planera för att flytta till större eller mer barnvänlig bostad osv. Ni kan också berätta för anhöriga och vänner. Dessa behöver ofta viss tid på sig att ta till sig detta lite ovanliga sätt att blida familj på. Man vill ju ofta att barnet ska vara önskat och efterlängtat av alla i ens närhet.

    Jag har inte adopterat från CSS. Det är en kontakt som har mycket gott rykte, men du ska vara medveten om att de ställer mycket höga krav på de blivande föräldrarna. Det är långt ifrån alla som accepteras av dem. För mig och min man var den kontakten inte aktuell eftersom vi inte är aktivt kristna (troende).

    Det jag vet som kan uppfattas som lite jobbigt att adoptera Taiwan är dels att väntetiden på barnbesked kan variera så oerhört mycket, dels att väntetiden innan man får hämta barnet brukar vara minst ett halvår, ofta längre. Barnen är dock mycket väl omhändertagna under väntetiden och om de är över spädbarnsstadiet brukar de förberedas mycket väl på att de ska få föräldrar. Själva vistelsen i Taiwan, när man väl får klartecken att allt är klart, är kort och brukar upplevas som smidig.

    Ett gott råd är att inte fastna för tidigt för en viss kontakt. Mycket kan hända, och ibland ändras villkoren över en natt. Öppenhet och flexibilitet brukar vara bra i det stadium som ni befinner er i. Lycka till!

  • Hjärtat längtar

    Hej! Roligt att ni har bestämt er för att adoptera! Skrattande
    Vi adopterar genom BV, CSS! Jag har bara goda erfarenheter av BV och CSS, det är ett jättefint barnhem!
    Skriv gärna meddelande till mig om du har frågor!

Svar på tråden Hur går det till? När man väl bestämmt sig,,