• Josephine

Hur får man murgröna att rota sig?

Jag vet att de flesta murgrönorna som man har inomhus, dom sätter man i vatten. Men nu har jag hittat och tagit skott ifrån en vägg utomhus. Dom har nu stått i vatten i ca 2 månader, och bara ett skott har fått rötter, dessutom så ser skottet lite ledsna ut nu. Trots att jag regelbundet byter vatten. Kan man inte direktplantera?

• Svar på tråden Hur får man murgröna att rota sig?
  • Mavios

Klipp av en bit murgröna, ta bord nedersta bladen, sätt i jord,och håll lagom fuktigt (gärna under plast) . Finns du i närheten av Hisingen skulle du nog kunna få gräva upp redan rotade skott. Murgrönan förökar sig med utlöpare som gärna "går" dit jag inte vill ha dem. :).

• Josephine

Finns tyvärr inte i närheten av Hisingen. Men ska prova att sätta direkt i jorden som du beskrev.

• Josephine

Hur lång tid brukar det ta innan dom slår rot? Och dom verkar vara relativt snabbväxande eller? Hur klarar man dom vintertid, har satt murgrönorna i mina blomlådor (har balkong) ska man bara ta in dom i rumsvärmen vid frost. Eftersom dom har så pass lite jord.

• Mavios

Eftersom jag normalt har problemet att de sprider sig lite för snabbt för min smak, så har jag ju åsikten att de rotar sig snabbt... Men jag skulle ju gissa på en eller ett par veckor. Den gång jag förökade min murgröna hade jag ingen plast över (har läst efteråt att det är bra att ha), och jag kollade aldrig när den hade rotat sig tyvärr. Det gick dock bra ändå - men det var direkt i marken.Mina sitter planterade utomhus och klättrar på en mur.

Murgröna brukar tycka inomhusklimat är lite för torrt, samtidigt som jag tror att balkonglåda mycket riktigt är för grunt jordlager att klara frosten i. Så du får nog helt enkelt prova dig fram med dem inomhus (spraya vatten på dem då och då över bladverket för att upprätthålla fuktigheten). Har märkt att små murgröna man kan köpa lätt drabbas av ohyra, så det kan kanske vara ett problem för den större också? Ställ dem med andra ord inte för nära dina favoritväxter inne. ;)
    Lycka till! 

• Pion06

Jag tog rejäla rankor från en mur i Skåne och satte direkt i grusig mager jord vid en annan mur hemma i Stockholmstrakten förra hösten och nästan alla skott har rotat sig och klarat vintern men rådjuren åt upp bladen i våras...beror nog lite på var du bor och var du planterar

Svar på tråden Hur får man murgröna att rota sig?