• bokhyllan

Flytta isär sambo

Vad har man för rättigheter när man bryter upp som sambo. Hur länge har jag rätt att bo kvar i lägenheten (hyresrätt och står ej med på kontraktet) jag hävdar att jag har tre månader på mig att hitta nytt boende. Han hävdar att jag måste flytta ut på en gång. Han tror också att om det är så att jag har rätt till tre månader att bo kvar så har han även rätt till att hålla kvar mig i tre månader (han tänker på hyran) hur fungerar detta egentligen? behöver hjälp

• Svar på tråden Flytta isär sambo
  • bokhyllan

alltså att jag måste betala hyran i tre månader fast att jag flyttat ut..

• hundpuss

Står du inte på hyreskontraktet har du inga rättigheter till att stanna kvar i lägenheten i tre månader, det finns det inga kontrakt som styrker.
    Vill han att du ska flytta ut ur hans lägenhet så har han rätt att kräva det.  

• Khaleesi

Om du inte står med i kontraktet och heller inte har tillgång till bostaden har jag mycket svårt att tänka mig att han skulle kunna kräva dig på några pengar.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • hundpuss

Och nej, hittar du en ny lägenhet imorgon så är du inte betalningsskyldig i tre månader för lägenheten, eftersom det är hans lägenhet.

• Lucy Cat

Bor ni båda i lägenheten så ska självklart ni båda betala hyra, förutsatt att ni båda står på kontraktet. Oavsett om du flyttar därifrån så har du skrivit på ett kontrakt där du ska betala hyran, fram till det datum du flyttar ut. De flesta lägenheter har 3 månaders uppsägningstid.

Betalar du hyran för 3 månader så ska du även ha full tillgång till lägenheten.  

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • hundpuss
    Lucy Cat skrev 2012-08-13 15:45:22 följande:
    Bor ni båda i lägenheten så ska självklart ni båda betala hyra, förutsatt att ni båda står på kontraktet. Oavsett om du flyttar därifrån så har du skrivit på ett kontrakt där du ska betala hyran, fram till det datum du flyttar ut. De flesta lägenheter har 3 månaders uppsägningstid.

Betalar du hyran för 3 månader så ska du även ha full tillgång till lägenheten.  
    Ts står inte med på kontraktet 
  • MajaVira

Om du är folkbokförd i lägenheten har han ingen rätt att kasta ut dig, utan du måste få en chans att ordna egen bostad först.

• TRImmortal

Tror inte att du har varken rättigheter eller skyldigheter när du inte står på kontraktet. Det är ju inte din lägenhet, alltså kan du inte kräva att få bo kvar. Men jag är inte helt 100. Ring bostadsbolaget du bor hos och be om att få prata med en av deras jurister.

• Lucy Cat
    hundpuss skrev 2012-08-13 15:46:50 följande:
    Ts står inte med på kontraktet 
    Ahh. Mina ögon är visst inte med mig idag. tack.
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • linnéa001

Det lättaste sättet att få reda på det måste väl vara att ringa hyresvärden? När jag var sambo och bodde i hyresrätt stod jag inte heller med på kontraktet eftersom hyresvärden bara ville ha ett namn, men de sa att jag hade lika stor rätt till lägenheten vid en eventuell separation. Jag skulle tro att det är lika för dig. Sambolagen kan kanske också hjälpa dig att få klarhet.

• Ms H

Antar att det spelar roll om det är en lägenhet NI flyttat till eller om DU har flyttat in i den lägenhet han redan bodde i. Endast i det första fallet omfattas lägenheten av sambolagen.

• bokhyllan

Vi flyttade in i lägenheten tillsammans, samtidigt.

• Ms H

Då finns ev svaret på din fråga i sambolagen. Googla fram den, för att vara en lagtext så är den faktiskt ganska enkel att förstå. Själv har jag inte varit sambo i hyresrätt, så jag har inte satt mig in i vad som gäller där.

Svar på tråden Flytta isär sambo