• Linastrumpan

Min bebis sätter i halsen!

Finns det någon där ute som har egna erfarenheter att dela med sig av?? Min dotter är tre veckor och sätter ibland i halsen när hon ammar. Det är jätteläskigt, hon kippar efter andan innan hon lyckas hosta till och dra ett andetag. Sedan är hon lite "groggy" en kort stund innan hon blir pigg och vill suga igen. Ibörjan trodde jag att det berodde på att mjölken rann så fort att hon inte hann svälja, men jag har upptäckt att hon även sätter i halsen efter att ha sugit i 20min så det borde inte vara därför!?
    Någon som har tips på hur jag ska göra för att hon inte ska sätta i halsen så vore jag glad!

• Svar på tråden Min bebis sätter i halsen!
  • MallanFrallan

Min lilla tjej brukar också sätta i halsen ibland och jag tycker också att det är jätte läskigt men det är nog helt normalt!Men oroar du dig ska du nog prata med BVC!

• Linastrumpan

Men hon på BVC hade inte något att säga mer än att jag skulle pumpa ur lite i början för att lätta på trycket! Fast det känns skönt att höra att någon mer varit med om samma sak, då är det säkert inte ovanligt. Farligt är det nog inte. Har aldrig hört talas om att någon bebis dött av att ha satt bröstmjölk i halsen men ändå, det ser läskigt ut!

• Knott

Min tjej gjorde det när hon var mindre, kanske upp till 3-4 månader gammal. Det var dock oftast i samband med att mjölken rann till och det kom för mycket, då hostade hon en del. Det är nog rätt vanligt tror jag!

• Gloire de Dijon

Min son gör det också (snart 3 månader). Han verkar inte själv tycka det är otäckt, så jag känner mig inte särskilt orolig.

• 1985

min son sätter också i halsen men han blir flaskmatad så det har nog inget med just amningen att göra.

• Peztis

Jag tror inte heller att det har med amningen att göra, de har nog svårt att sortera andning och matning de små liven!

Sonen gjorde också det men på neo.avd sa de att det var inget att hetsa upp sig över, ingen fara.

Men visst är det obehgligt, hjärtat hoppar över några slag för att sedan ta igen det i raserfart!

• Peztis

Förresten, sambon blir galen på mig för jag sätter också ofta i halsen

• Charlotte Sometimes

Jag har varit med om samma sak. Men det berodde på att min mjölk rann för fort. Det försvann som tur var efter ett par dagar. Testa att hålla barnet mer upprätt när du ammar.

• Mickus

Min kille som är 2 månader sätter nästan alltid i halsen, de gör min dotter som är 3 år också, oftast när det är något ljummet hon dricker, kanske blir svårare att känna av hur mkt som kommer då.

• Netta74

Min lilling sätter i halsen nästan varenda gång han äter, han är två veckor på lördag.

• Saltlakrits

Min son satt i halsen hela tiden... Slutade oftast med kaskadkräkning...
    Han sätter fortfarande allt i halsen (15 mån)... Så det är kämpigt..

• Linastrumpan

Tack för alla svar!
    Någon föreslog att hon skulle sitta mer upprätt och det har jag provat men i syfte att hon inte skulle få i sig så mycket luft. Resultatet blir att hon sätter ännu mer i halsen. Att ligga ner verka vara allra bäst.
    Jag tror också att det beror på att det kommer "för mycket" mjölk på en gång och att hon inte hinner svälja. Jag har nämligen överflöd av mjölk.
    Skönt att höra att fler upplevet samma sak, då är jag inte så orolig.

• maneten

Åh vilken skön tråd! Idag när jag var på just BVC så ville sköterskan se hur han ammade (han är väldigt gasig i magen så hom isstänkte att han sväljer mkt luft). När jag ammade honom så inträffade just detta och det var jätteobehagligt, han fick ingen luft på vad som kändes som en evighet. Usch hoppas det inte inträffar igen för hade jag varit själv hade jag nog svimmat . Skönt att veta att fler råkat ut för det iaf, även om jag tyckte det var väldigt läskigt.

Svar på tråden Min bebis sätter i halsen!