• angelinflames

Svårt att somna

Hej.
    Jag har en dotter på 5½månad som har börjat krångla när hon ska somna in.
    När hon är trött så brukade jag lägga henne i min famn och vagga henne till sömns, nu funkar det inte alls. Så fort jag lägger henne ner i min famn börjar hon att gallskrika! Jag har provat med att lägga henne i sin säng och försökt få henne att somna själv, men de funkar inte. Har även provat med att lägga mig med henne i min säng och försökt få henne att somna men hon skriker då med och det slutar med att hon somna av att hon inte orkar skrika mer.

Vad kan jag göra för att försöka få insomningarna utan skrik?

• Svar på tråden Svårt att somna
  • Orkide

Min son började också avsky liggande position någonstans vid 4-5 månader. Det enda som funkade var att vagga honom i rak position, huvudet vid axeln.

• skogsvitter

Är hon tillräckligt trött? I den här åldern brukar de få ett minskat sömnbehov. Hur sover hon annars på dagarna, är det så här varje gång hon ska somna eller bara på kvällarna? Kan hon finna ställningen obehaglig, hon kanske har ont? Kan ju vara tänder, eller om hon visat tecken på att vara sjuk så kan det vara därför. Har ni testat att ge smärtstillande innan hon ska sövas?

Alla kan dock inte få insomningar utan skrik. Våra barn skrek alltid innan de somnade när de var bebisar (om de inte somnade vid bröstet vilket sällan gick med äldsta dottern) och så var det liksom bara. Men om detta beteende har börjat för er nyligen och dessutom blivit abrupt så är ju sannolikheten stor att det finns en bakomliggande orsak såklart.

Svar på tråden Svårt att somna