Svampinfektion under graviditet
Någon mer som fått svampinfektion i underlivet under eran graviditet, vad gjorde ni åt det och vad sa eran barnmorska?
Någon mer som fått svampinfektion i underlivet under eran graviditet, vad gjorde ni åt det och vad sa eran barnmorska?
Det är jättevanligt att få det när man är gravid. Köp medel på apoteket o behandla. Be personalen rekomendera vilket du ska använda som gravid. Lufta mycket, tvätta inte med tvål, använd underkläder i bomull, dra ner på socker o kolhydrater. Har du sex så behandla även din partner så att ni inte för svampen mellan er hela tiden.
Tog medicin för det, slutade raka underlivet och använde stora bomullstrosor. Avstod även från sex i två veckor tror jag.
använde pevarylkräm + vagitorie.. tog 1½v innan skiten slutligen försvann :(
skitdrygt!! kontaktade inte bm. :)
Pevaryl ska inte användas som gravid (står i bipacksedeln). Det finns en annan kräm på Apoteket som man kan använda. Be gärna barnmorskan titta först så att det är fråga om svamp och inte någon bakterieinfektion. Och som sagt lufta, tvätta med intimolja eller intimtvätt, använd inte trosskydd (det stänger in fukt). Killen ska inte behandlas i förebyggande syfte och utan symptom, utan endast om han blir smittad. Men det kan vara klokt att avstå från samlag i någon vecka tills det blivit bättre. :)
pevaryls vagiator kan man använda som gravid (står i förpackningen) men inte salvan man stryker på underlivet
Jag fick 2 ggr i början av grav, har haft det innan och visste vad det var.
Använde pevaryl vagitorier första, men det försvann inte, använde sedan kräm också och då försvann det.. berättade för min bm och hon sa ingenting.. Använd kräm herregud..