• FabulousMom

Blev det stor skillnad (hörseln) på ert barn efter rör i öronen?

Min son ska få rör i öronen och jag har hört att det ska bli en stor förändring efteråt, både i tal och hörsel. Han hör rätt så bra beroende på vilket håll ljudet kommer ifrån, vilket öra det är och hur snabbt man pratar. Hans tal är väldigt otydligt och han saknar många konsonanter. Skulle vilja höra från någon vars barn fått rör inopererat om hur det blev efteråt, blir det så stor förändring som man kan hoppas på? Min son är 4 år.

• Svar på tråden Blev det stor skillnad (hörseln) på ert barn efter rör i öronen?
  • 20082011
    FabulousMom skrev 2012-08-13 20:08:48 följande:
    Min son ska få rör i öronen och jag har hört att det ska bli en stor förändring efteråt, både i tal och hörsel. Han hör rätt så bra beroende på vilket håll ljudet kommer ifrån, vilket öra det är och hur snabbt man pratar. Hans tal är väldigt otydligt och han saknar många konsonanter. Skulle vilja höra från någon vars barn fått rör inopererat om hur det blev efteråt, blir det så stor förändring som man kan hoppas på? Min son är 4 år.
    Låter precis som min 4-åriga dotter som ska opereras inom en månad!
    Följer gärna dig och din son om hur det går.
    Jag har väldigt stora förhoppningar att allt ska bli bra, uttalet, hörseln och hela baletten. Kanske för stora, det återstår att se.. 
  • FabulousMom

Visst blir det spännande att se Skrattande Jag har också stora förhoppningar, både logoped och barnpsykolog säger att det blir SÅÅ stor förändring och förbättring. Logopeden kan inte heller hjälpa min son med talet förrän han har fått in rören, eftersom man inte vet hur mycket som beror på hörseln och hur mycket som är försenad språkutveckling. Är det så för er också, eller har ni någon logopedkontakt ändå?

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • 20082011
    FabulousMom skrev 2012-08-13 20:40:26 följande:
    Visst blir det spännande att se Skrattande Jag har också stora förhoppningar, både logoped och barnpsykolog säger att det blir SÅÅ stor förändring och förbättring. Logopeden kan inte heller hjälpa min son med talet förrän han har fått in rören, eftersom man inte vet hur mycket som beror på hörseln och hur mycket som är försenad språkutveckling. Är det så för er också, eller har ni någon logopedkontakt ändå?

Vi ska på vårat första logopedbesök på torsdag, hon lär säga samma sak som er. Känns som att det inte finns något att göra när min dotter ändå inte HÖR hur hon uttalar konsonanterna.. och knappt hör mig när jag säger dem.

Ska bli spännande.
    Jag har filmat henne lite extra nu när hon pratar. Ett tips till dig med.
    Så kan man lättare höra skillnaden sedan.

Hon har väldigt pipig och gäll röst. Har din son det också?
    Jag tänker att det kanske helt enkelt beror på att hon inte hör sig själv ordentligt. Hennes enäggstvilling låter VÄLDIGT olik henne. Mer "behaglig".  
  • Gosigos

Vår dotter har fått rör i öronen två gånger och båda gångerna har hon hört och talat bättre efter op. Nu senaste gången i våras (3år)  kom ordet kylskåp ganska direkt efter operation och vi skulle inte ha lika högt ljud på TV samma kväll.

• FabulousMom

Ja, min som har också en väldigt högljudd röst. Är dina tvillingar prematurer? För det är min son. Det är dock ingen som sagt något om att det är vanligt bland prematurer utan vissa barn är bara "öronbarn". Har din dotter haft mycket öroninflammationer? Min son har inte haft det så jag blev väldigt chockad över att det var så illa, de upptäckte vätskan i öronen redan när han var 1 år, så man kan undra varför det dröjt så många år innan han får hjälp. Jag hoppas på att han ska kunna komma ifatt med talet till skolan iaf, han är själv väldigt medveten om att inte alla förstår honom och är lite blyg för att prata med dem han inte känner. När upptäckte ni att er dotter behövde rör?

• FabulousMom
    Gosigos skrev 2012-08-13 21:44:03 följande:
    Vår dotter har fått rör i öronen två gånger och båda gångerna har hon hört och talat bättre efter op. Nu senaste gången i våras (3år)  kom ordet kylskåp ganska direkt efter operation och vi skulle inte ha lika högt ljud på TV samma kväll.
    Min son vill alltid ha högsta volym på tv:n, hoppas att det släpper när han hör bättre. Kul att höra att det blivit bättre!
  • 20082011
    FabulousMom skrev 2012-08-13 21:44:12 följande:
    Ja, min som har också en väldigt högljudd röst. Är dina tvillingar prematurer? För det är min son. Det är dock ingen som sagt något om att det är vanligt bland prematurer utan vissa barn är bara "öronbarn". Har din dotter haft mycket öroninflammationer? Min son har inte haft det så jag blev väldigt chockad över att det var så illa, de upptäckte vätskan i öronen redan när han var 1 år, så man kan undra varför det dröjt så många år innan han får hjälp. Jag hoppas på att han ska kunna komma ifatt med talet till skolan iaf, han är själv väldigt medveten om att inte alla förstår honom och är lite blyg för att prata med dem han inte känner. När upptäckte ni att er dotter behövde rör?
    Ja dom är prematurer. Jag har dock läst någonstans för länge sedan att det är extra vanligt hos just prematurer, kan inte ge källa till det dock.
    Min dotter har inte heller haft öroninflammationer, tror att hon hade en när hon var liten.
    Oj, vad lång tid det har gått. Skamligt! Det är ju barnet som får lida för det.
    Vi sökte hjälp för ett halvår sedan ungefär och nu äntligen blir operationen av. Kan tänka mig att det varit lite svårt att få tidigare hjälp under sommaren med all ledighet. Jag har dock misstänkt i över ett års tid att hon haft dålig hörsel men alla säger "tvillingar ÄR senare med talet". Förvisso, men det var skönt att få det på papper, att hon hör dåligt, för nu måste en förbättring ske!
    Precis så är min tjej med, det märks att självförtroendet har blivit påverkat. Så jag är glad nu att hon äntligen ska få hjälp Längtar så! För hennes skull.

Har ni fått något datum spikat än?

• 20082011

Idag fick hon sina rör insatta!
    Dom sa att hon hade jättemycket vätska bakom trumhinnan, och det har runnit ut en hel del redan.

Jättesvårt att säga hur resultatet har blivit än då det bara gått ca 8 timmar, men hon har varit tyst och lyssnar mycket. 
    Hon har inte gått upp i några falsettljud när hon pratar.

Jag är mycket hoppfull. Imorgon trodde de att vi skulle se det slutgiltiga resultatet, då bör allt ha runnit ut så hoppas jag att hennes tal återhämtar sig.
    Hur går det för er? 

• FabulousMom

Vad roligt att höra att det gått bra! Tänk att man märker resultat med en gång, spännande! Har ni märkt mer de senaste dagarna?

Om en vecka är det dags för sonen, pirrigt.

Svar på tråden Blev det stor skillnad (hörseln) på ert barn efter rör i öronen?