Arg 1,5-åring
Har ett barn på 18 månader som vi misstänker ha ADHD eller kanske något annat NPF. Jag vet att det är på tok förtidigt att få diagnos och att ni här inne så klart inte kan svara på om han har det eller inte, men det är inte därför jag skriver.
Anledningen till att vi misstänker ADHD är för att barnet, enligt svärföräldrarna är en exakt kopia av sin pappa gällande humör och beteende i samma ålder, pappan har ADHD. Barnet är otroligt envist och har ett extremt hett temperament. Saker som att ta på honom kläder och byta blöja kan vara en riktig pers, jag har aldrig tidigare hör ett barn vråla och skrika som vårt. Ibland kan han skrika rätt ut i upp mot en halvtimme bara för att han är så arg för att vi klädde på honom. Samma gäller om han är tvungen att avsluta något han gillar att göra exempelvis gå hem från lekplatsen eller för att det är dags att äta eller sova. Ibland får jag tyvärr intrycket av att barnet är ganska missnöjt trots att vi försöker göra det så bra som vi kan för honom. Det är svårt att beskriva i text exakt hur arg han blir, men bland andra barn i samma ålder så är vårt barn alltid värst. Mina föräldrar är exempelvis inte så sugna på att vara barnvakter eftersom han är så jobbig och de säger att de aldrig stött på något liknande barn tidigare.
Vi försöker i den mån vi kan undvika saker som gör honom arg för att underlätta. Till exempel är det helt okej att han går i pyjamas eller utan kläder här hemma, har hänt någon gång att han gått ut i pyjamas också. Sådant som vi anser nödvändigt som tandborstning undviker vi ju så klart inte. Men trots att vi försöker minimera hans utbrott så förekommer de flera gånger om dagen och det är jobbigt, framförallt för sonen. Så min fråga är om någon har erfarenhet av liknande och har några tips på hur vi skulle kunna gå tillväga för att underlätta för vårt barn.