• Anonym (Frågetecken)

att behålla sin sgi efter 1 års dagen

har lite funderingar.

när sitt barn fyllt 1 år, så lär man ta ut 5 dagar FP har jag försått.  gäller det från samma vecka barnet fyller 1 år eller från veckan efter han har fyllt 1 år ?

jag tex, jobbar i snitt 33 timmar i veckan, alltså inte heltid. Måste jag ta ut 5 dagar ändå el får jag ta ut så många dagar som snittar mina timmar?

jag ska nu börja jobba lite extra.

Jämn vecka jobbar jag 3 timmar.

Ojämn vecka jobbar jag 13 timmar.

Hur många dagar ska jag då ta ut för att skydda min SGI, när jag jobbar 33 timmar i ordinarie. ?

TACKSAM för svar :)     det är lite knepigt att förstå nämligen :)          

• Svar på tråden att behålla sin sgi efter 1 års dagen
  • Försäkringskassan

Hej, 

Från och med dagen då barnet fyller ett år måste du ta ut föräldrapenning minst fem hela dagar i veckan för att skydda din SGI om du är helt föräldraledig.
    Exempel. Barnet blir ett år på en onsdag. Då måste du ta ut föräldrapenning tre hela dagar den veckan eftersom måndag och tisdag redan är skyddade dagar, så då kommer du upp i fem dagar den veckan. Sedan från nästa vecka tar du ut fem hela dagar i veckan.

Om du är helt föräldraledig så måste du ta ut fem hela dagar i veckan oavsett hur din anställning ser ut. Om du arbetar deltid så måste du fylla upp med föräldrapenning till den omfattning som du tidigare arbetat och har din SGI grundad efter.

Den veckan som du arbetar tre timmar måste du ta ut föräldrapenning fyra hela dagar och en tre fjärdedels dag för att skydda din SGI. 
    Den veckan som du arbetar 13 timmar måste du ta ut föräldrapenning tre hela dagar för att skydda din SGI. 

Hälsningar, 
    Edward, handläggare.

• Anonym (Frågetecken)

tack för svaret :)

Svar på tråden att behålla sin sgi efter 1 års dagen