• kabo2012

    Lekstunder med kompisar efter dagis/fritids

    Hej!

    Jag har en 6årig son utan syskon.  Han är väldig social och vill ta hem kompisar varje dag.  Vi brukar bjuda några kompisar hem hos oss några gånger varje vecka.  Jag hämtar han kl 15:30 varje dag så det alltid finns flera barn som vill följa oss hem. 

    Problemet är att han nästan aldrig får en inbjudan till sina kompisars hus för en lekstund!  Hur tänker föräldrarna???  Jag kan inte förstår det.  Nästan alla av han kompisar har minst en syskon, och det verkar som föräldrarna har ingen lust att bjuda in kompisar...fast jag ta hand om deras barn regelbundet!  Min son får alltid inbjudan till födelsedagskalas, men inte lekstunder.

    Jag har inte lust att köra en fritids hos mig men så klart min ensam barn måste kunde leka med kompisar.  Hur gör man?  Jag förstår inte såna föräldrar! 

  • Svar på tråden Lekstunder med kompisar efter dagis/fritids
  • strojes

    Prata med föräldrarna och säg att din son vill ju leka hemma hos sina kompisar också ibland.

  • RöttÄrSött

    Det kan inte vara så att kompisarna hämtas mycket senare? Nu är min son yngre och går på förskola men de dagar vi hämtar 16:30-17 så har vi ingen lust med kompisar utan då är det fort hem och laga mat. Slutar jag tidigt finns såklart möjligheten.

    Många barn har långa dagar (7-1630 fem dagar i veckan är inte ovanligt från ett år och uppåt). Med låga dagar blir sådant umgänge lätt lidande...

  • Boel1

     Jag hämtar ca 15, och tycker ofta att min flicka är för trött för lek efter fritids. Och efter dagis har jag tagit med barn någon enstaka gång bara, det räcker liksom med dagis känner jag.
     Så antagligen är det så många föräldrar känner, och dessutom kanske man måste fråga om det går bra någon gång!

  • the80girl

    Jag vet hur jag fungerar efter jobbet. Jag vill hem och ta det lugnt(eller..nja, laga mat,tvätta osv..eh..). Kanske är det lite liknande med våra barn efter en väldigt intensiv dag på dagis/fritids. För det Är intensivt, och man blir trött. Min son blir bara gnällig och sur om vi ska hem till nån och leka efter dagis, han behöver liksom varva ned. Alla barn är olika,men det kan nog vara så att måbga bara vill hem till sig :)

  • Östra Stockholm
    kabo2012 skrev 2012-08-13 21:34:07 följande:
    Hej!

    Jag har en 6årig son utan syskon.  Han är väldig social och vill ta hem kompisar varje dag.  Vi brukar bjuda några kompisar hem hos oss några gånger varje vecka.  Jag hämtar han kl 15:30 varje dag så det alltid finns flera barn som vill följa oss hem. 

    Problemet är att han nästan aldrig får en inbjudan till sina kompisars hus för en lekstund!  Hur tänker föräldrarna???  Jag kan inte förstår det.  Nästan alla av han kompisar har minst en syskon, och det verkar som föräldrarna har ingen lust att bjuda in kompisar...fast jag ta hand om deras barn regelbundet!  Min son får alltid inbjudan till födelsedagskalas, men inte lekstunder.

    Jag har inte lust att köra en fritids hos mig men så klart min ensam barn måste kunde leka med kompisar.  Hur gör man?  Jag förstår inte såna föräldrar! 
    Åh vad jag känner igen mig i din situation samma sak upplever jag med min son som är 8 år. du bor möjligen inte i stockholm så vi kunde ses?
  • Ljuva Oktober

    Hm känner också igen mig.

    Vi bor i ett barnrikt område där alla har minst ett syskon. Känner ibland att behovet bland dessa familjer att hitta efter dagis kompisar inte är så stort men min 5 åring frågar nästan alltid "vem kan jag leka med idag".

    Det gör ont i mig och jag känner mig stressad att han känner sig ensam.

    Eller så sitter det i mig .... jag tror han längtar efter syskon ....

    Han är ett tursamt IVF barn så det blir inga fler och egentligen är jag nöjd med det.

    Kanske har jag för mycket tid att fundera med ett växande barn .......

    Du är iaf inte ensam.             

  • Ellen0803

    Känns igen. Vi har en 5,5 årig dotter som gärna leker med nån kompis, helst varje dag, och då är de 90% hos oss.

    Jag känner att eftersom VI frågar så kan jag inte med att säga "okej, då kommer jag över med dottern till er!" när de sagt ja till att leka. Men visst får hon då och då vara hos andra med... De vars föräldrar man känner bättre kan man ju säga "då kan de va hos er nästa gång sen".

    De som har syskon har det ganska fullt upp ändå (särskilt om det är småsyskon), de får ju TRE (eller fler!) barn att ta hand om, om de tar hem en kompis också. Och kanske inte samma behov att leka med kompis.

    Jag förstår dem att de inte orkar med kompis så ofta. Iaf om barnen är under skolåldern. T ex en 5-6åring och en 1-3åring. Bättre säkert om de är 7-8 och lillasyskonet 4-5... Ju äldre desto bättre.

    Om man har bara ett barn så måste man nog ta det här med att ha en kompis hemma mycket. De har ju inte syskon så man får ställa upp på annat vis. Vi kommer ju lätt undan med annat vi enbarns-föräldrar!

  • PrinsessanLeia

    Jag tror ärligt talat att de flesta familjer är ganska trötta, och många har också aktiviteter att skjutsa barn till enmassa sake rsom ska fixas varje kväll. Jag tror man får inse att andra kanske inte orkar ha barn på besök efter jobb, fritids och förskola.

Svar på tråden Lekstunder med kompisar efter dagis/fritids