Hur ska vi välja säng? Dagens i-landsproblem
Ok, inget problem i relationen direkt, men något som väckt diskussioner. Jag och min kille ska flytta ihop och är oense om vilken säng vi ska ha. Jag har en dubbelsäng från IKEA (som majoriteten av alla svenskar kanske har) som jag tycker är jätteskön och som min kille tycker är ganska skön. Min kille har en "fin madrass i organiskt material" och "skulle aldrig köpa något syntetiskt". Att sova på en syntetisk säng och en syntetisk kudde verkar det vara dödsstraff på därifrån han kommer (ett modernt sydeuropeiskt land).
Så, vad är problemet? Borde ju bara vara att sova på hans organiska madrass. Problemet är att den är stenhård! Efter tre nätter i rad på den var jag tvungen att åka hem och sova för jag hade så ont i ryggen. Inte bara är den hård, den ligger dessutom direkt på golvet, vilket säkert bidrar till att det blir ännu hårdare. Jag vet inte varför han valt att ligga direkt på golvet, kanske är det något japansk (han har bott där och verkar rätt influerad av det). Han har sagt att en japansk kvinna en gång sa till honom att kvinnor inte kunde ligga på sådana madrasser. Ligger män på sidan sprider de ut sin tyngd medan vi kvinnor som är lite kurvigare får all belastning på höft och axel (ungefär).
Att sova på golvet är inget stort problem just nu, men en dag är jag kanske gravid och hur kul är det då att ta sig upp och ner från den fina organiska madrassen? Vad ska vi göra? Vi kan ju inte låta en säng komma emellan oss. Det måste finnas en enkel lösning på något som tyvärr blivit ett stort problem.