• AlexandraViberg

LCHF i fertilitetssyfte!

Hej, är det någon mer än jag där ute som äter LCHF för att bli med barn och inte bara för att gå ner i vikt? Jag är helt normalviktig men är oförklarligt barnlös och kom över intressant fakta om att LCHF har underlättat för att bli gravid.

Man tänker på urmänniskan, kroppen känner efter intag av mycket kött, fett och grönsaker att; "nu har det varit bra jakt och det är läge att sätta ett barn till världen" medan det inte vore bra för mänskligheten att göra en svältande kvinna gravid.

Läkaren Michael D. Fox i USA förespråkar detta och har ökat procenten gravida på sin fertilitetsklinik från 40-50% till 95% pga omläggning av kosten till LCHF.

Så är det någon mer som äter LCHF för att bli gravid?

Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • Svar på tråden LCHF i fertilitetssyfte!
  • Babybel

Yes, jag har gjort det i drygt 6 veckor nu. Har gått ner typ 2 kilo (så inte alls något viktras här inte). Jag är normalviktig enligt BMI men skulle gott kunna loosa 8-10 kilo. Speciellt inför en graviditet känns det ju som att man hellre börjar på lite lägre startvikt.

De senaste 2-3 dagarna dock har jag känt en sån hunger bara 2 timmar efter jag ätit. Har verkligen känt mig skonad från hunger tidigare. Jag har inte ändrat något i min kost eller träning (promenerar ca en mil om dagen) det enda jag kan se kan vara orsak är att jag har ägglossning idag troligtvis. 

• AlexandraViberg

Åh! Vi har precis börjat, håller på och detoxar så att säga, dvs öka fett och minska skit. Just nu dricker jag bara nått glas cola zero från att för några veckor sedan varit beroende av vanlig cola. Vi har precis spolat rent äggledaren och har bestämt sedan tidigare att börja på strikt efter detta försök.

Börjar kännas bra, väger mig dock inte och lägger inget fokus på det alls.

Men som du säger, är ju aldrig fel att gå ner lite innan graviditet! :)

Jag är allergisk mot ägg och nötter och har problem att hitta på någon bra frukost som jag inte bli hungrig snabbt utav..

Själv har jag ägglossning imorgon, så vi kan ju följas åt lite där med! :)
    Kan ju mycket väl vara därför du känner dig lite hungrigare faktiskt, kroppen kanske tar mer energi på det?

• Babybel

Kul!! Då gör ni precis som jag. Jag var superberoende av cola light, snusade, drack massa kaffe och åt massa light-skit. Så när jag kom på den här LCHF-idén så bestämde jag mig för att slopa all skit (utom alkohol, nån måtta får det ju vara ;) ) och slutade med allt på en och samma dag. 2 helt vidriga veckor följde (förmodligen koffeinabstinens av allt kaffe och litervis med cola jag hällt i mig tidigare) men när jag uthärdat det så kände jag mig helt detoxad faktiskt.
    Helt plötsligt blev jag inspirerad att börja promenera och har liksom inte slutat sen dess. Tror jag är uppe i 40-45 mil nu (och det är ju nästan vansinne, haha)

Till frukost äter jag 3 skivor bacon som jag steker i kokosolja, det står jag mig bra på vanligtvis. Jag har hittat nåt som heter grillbacon som är tjocka skivor, och det är så mycket godare. Tidigare har jag tyckt att bacon är vidrigt, speciellt till frukost, men nu älskar jag det.
    Turkisk yoghurt med kokosflingor och kanel är ju gott annars. 

• TurkosTass
    Babybel skrev 2012-08-14 12:36:35 följande:
    Kul!! Då gör ni precis som jag. Jag var superberoende av cola light, snusade, drack massa kaffe och åt massa light-skit. Så när jag kom på den här LCHF-idén så bestämde jag mig för att slopa all skit (utom alkohol, nån måtta får det ju vara ;) ) och slutade med allt på en och samma dag. 2 helt vidriga veckor följde (förmodligen koffeinabstinens av allt kaffe och litervis med cola jag hällt i mig tidigare) men när jag uthärdat det så kände jag mig helt detoxad faktiskt.
    Helt plötsligt blev jag inspirerad att börja promenera och har liksom inte slutat sen dess. Tror jag är uppe i 40-45 mil nu (och det är ju nästan vansinne, haha)

Till frukost äter jag 3 skivor bacon som jag steker i kokosolja, det står jag mig bra på vanligtvis. Jag har hittat nåt som heter grillbacon som är tjocka skivor, och det är så mycket godare. Tidigare har jag tyckt att bacon är vidrigt, speciellt till frukost, men nu älskar jag det.
    Den ryska yoghurten är ännu bättre, godare och 17% fett istället för turkiska som har 10% ;)
  • Babybel
    TurkosTass skrev 2012-08-14 12:55:46 följande:
    Den ryska yoghurten är ännu bättre, godare och 17% fett istället för turkiska som har 10% ;)
    Sant, och mindre kolhydrater har jag för mig. Och SÅ god!
  • Annelie 76
    Babybel skrev 2012-08-14 12:12:56 följande:
    Yes, jag har gjort det i drygt 6 veckor nu. Har gått ner typ 2 kilo (så inte alls något viktras här inte). Jag är normalviktig enligt BMI men skulle gott kunna loosa 8-10 kilo. Speciellt inför en graviditet känns det ju som att man hellre börjar på lite lägre startvikt.

De senaste 2-3 dagarna dock har jag känt en sån hunger bara 2 timmar efter jag ätit. Har verkligen känt mig skonad från hunger tidigare. Jag har inte ändrat något i min kost eller träning (promenerar ca en mil om dagen) det enda jag kan se kan vara orsak är att jag har ägglossning idag troligtvis. 
    Det är vanligt med ökad hunger strax efter kostomläggning. Den kan ibland bli ganska extrem men det är bara att äta ordentligt av sånt som är LCHF. Enklast är att äta mycket av sånt som inte innehåller kolhydrater alls som kött och fett. Begränsa sånt som innehåller kolhydrater då stora mängder innebär mycket kolisar. Särskilt mjölkprodukter kan bli väldigt mycket väldigt fort.

Lycka till med både LCHFandet och barnalstrandet. 
  • Babybel
    Annelie 76 skrev 2012-08-14 13:05:56 följande:
    Det är vanligt med ökad hunger strax efter kostomläggning. Den kan ibland bli ganska extrem men det är bara att äta ordentligt av sånt som är LCHF. Enklast är att äta mycket av sånt som inte innehåller kolhydrater alls som kött och fett. Begränsa sånt som innehåller kolhydrater då stora mängder innebär mycket kolisar. Särskilt mjölkprodukter kan bli väldigt mycket väldigt fort.

Lycka till med både LCHFandet och barnalstrandet. 
    Men de 6 veckor jag hållt på med detta har varit helt lugna hungersmässigt. Hungern liksom bara dök upp för 2-3 dagar sen. Mjölkprodukter försöker jag undvika men det är klart att det bli nog grädde eller creme fraiche i maten några gånger i veckan.
  • AlexandraViberg
    Babybel skrev 2012-08-14 12:36:35 följande:

Jag klarar mig fan inte på bacon alltså.. haha men ja, det finns ju sådana tjockare, sån åts till middag igår samt kött och broccoli! Det är ju en god diet detta, jag menar, socker skiten kan man ju vara utan faktiskt. Men fett är så fantastiskt ;D

Jag har tränat hela mitt liv men det blir inget innebandylag denna säsong så nu vet jag inte alls vad jag ska göra, är ingen som gillar att träna ensam, så vem vet, kanske går upp massa av detta... man får chansa lite, vill som sagt bli gravid nån gång :P

Bacon är så gott! Haha! Åh kokos! Det ska jag prova, har inte alls tänkt på det typ.

Gör ni egen tacokrydda eller köper ni? Hur farlig är den färdiga egentligen? Förutom "ämnena" som alla bojkottar, men jag skiter i det jag, bara det är lite kolis i så är det lugnt för mig. Tänker inte utesluta allt i hela världen! :)
  • Babybel
    AlexandraViberg skrev 2012-08-14 13:21:05 följande:
    Jag klarar mig fan inte på bacon alltså.. haha men ja, det finns ju sådana tjockare, sån åts till middag igår samt kött och broccoli! Det är ju en god diet detta, jag menar, socker skiten kan man ju vara utan faktiskt. Men fett är så fantastiskt ;D

Jag har tränat hela mitt liv men det blir inget innebandylag denna säsong så nu vet jag inte alls vad jag ska göra, är ingen som gillar att träna ensam, så vem vet, kanske går upp massa av detta... man får chansa lite, vill som sagt bli gravid nån gång :P

Bacon är så gott! Haha! Åh kokos! Det ska jag prova, har inte alls tänkt på det typ.

Gör ni egen tacokrydda eller köper ni? Hur farlig är den färdiga egentligen? Förutom "ämnena" som alla bojkottar, men jag skiter i det jag, bara det är lite kolis i så är det lugnt för mig. Tänker inte utesluta allt i hela världen! :)
    Jag har hittat en på Willys (tror jag det var) som inte innehåller socker och inte heller så värst med E-ämnen (fast de skiter jag ju också i, hehe). Jag har också gjort egen tacokrydda, det är rätt enkelt faktiskt. har du gjort den där tacogratängen som cirkulerar runt på en massa ställen (den med Philadelphia i)? GOSH så god. Sen är tonfisk och broccoligratäng en annan favvo.
  • AlexandraViberg
    Babybel skrev 2012-08-14 13:25:48 följande:
    Jag har hittat en på Willys (tror jag det var) som inte innehåller socker och inte heller så värst med E-ämnen (fast de skiter jag ju också i, hehe). Jag har också gjort egen tacokrydda, det är rätt enkelt faktiskt. har du gjort den där tacogratängen som cirkulerar runt på en massa ställen (den med Philadelphia i)? GOSH så god. Sen är tonfisk och broccoligratäng en annan favvo.
    Hahaha lustigt nog så hittade jag den imorse! Tror dock det blir kött idag, men dottern kommer hem imorgon (hon är 5½ år och från ett tidigare förhållande och blev till på ett pillerbyte)  och hon gillar taco så det blir nog den imorgon faktiskt! :)

Hahha och IGEN, så pratade vi om tonfisk och broccoligratängen med, jag älskar ju båda huvudingredienserna i den! Vi verkar ha lik smak ;)

Ska kika på Willys nästa gång vi är i närheten av dom! :)
Svar på tråden LCHF i fertilitetssyfte!